Monday, November 1, 2010

Sekarang Baru ku Tahu...

Sejak kecil, aku memang dibesarkan oleh mak. Walaupun jadi ibu tunggal mak memang cuba untuk sempurnakan hidup kami 5 beradik. Aku langsung tak tahu tentang ayahku. Tapi mak tak pernah cakap perkara tak baik tentang ayah.


Mak selalu pesan, jgn benci ayah, sebab kalau ayah tak der, tak der la korang kat dunia ni. Kalau korang jumpa dia bila besor nanti, hormat & sayang dia tanpa ada perasaan benci. Itu pesan mak sejak aku kecil.




Tadi, aku merewang kat blog blog. saja ler cuci mata. tetiba aku nampak benda ni kat blog SINI. Uitss..nampak cam kenal jer. Namanya Mandai (makanan orang banjar). Makanan generasi keturunanku rupanya. Tapi, sejak kecil aku memang tak suka benda ni. Ntah la, puas mak masak untuk kami, tapi ternyata ianya tak jadi kegemaran pun.

Sampai sekarang mak tak pernah masak dah. Kami pun tak pernah merungut nak makan. Dengan bahasa mudah, Jeruk kulit cempedak/nangka digoreng dengan ikan bilis + cili.

then aku ronda pulak kat SINI. nyum nyum aku jumpa ler makanan kegemaran aku sejak kocik kocik. Mak selalu buatkan ini. Namanya Wadai Kepeng. Bukan badak berendam tau. sebab dia tak der inti kat tengah. Aku memang suka. Nak kena praktikkan untuk Amirul nih..

kalau dah masak mcm gini la rupa dia. sedap.. aku suka.. Memang susah nak jumpa masakan orang banjar ni di jual kat nasi nasi campur. sebab makanannya lain dari yang lain.



kelmarin masa pergi umah ayah kat Kota Kuala Muda, aku ada bertanyakan tentang 2 jenia masakan ni. Ayah cakap memang makanan orang kita, katanya. Tapi sebab ramai dah kawin campur, kebanyakkan generasi sekarang tak menggemarinya dah...



nota:- terima kasih bebanyak kepada blog yang aku terjah pagi tadi. sebab mengingatkan kembali aku kepada zaman kanak kanak..


2 comments:

  1. pelik2 lah menu2 org banjar..x penah aku dgr..

    ReplyDelete
  2. yg Wadai tu aku penah mkn...sedappp kan....sapa ntah buat..aku lupa la plak..hehe

    ReplyDelete