Wednesday, November 24, 2010

Apakah jawapan kalian??

Tak dinafikan lagi bahawa Tana Toraja memang terkenal dengan adat dan budaya yang memang unik. dari segi amalan hidup sehingga lah kepada upacara keagaamaan. Rentetan dengan itu, kat TV pun ada sir dokumentari tentang tana toraja ni. tak ler aku sentuh semua adat-adat dia. cuma aku nak gitau ttg upacara "Rambu Solo". Korang baca ler kisah ttg adat dan budaya dorang ni. memang unik tau.


Aku bukan nak citer ttg semua tu. Cuma aku nak korang fikirkan, apakah jawapan yg harus aku jawab. bila org kafir ( bukan islam) cakap yg cara kita lakukan korban melaui gambaran gambar di atas. di mana kerbau di tetak hingga darah mencurah curah.

lagipun masyarakat tana toraja ni terletak di indonesia, cara pakaian dorang pun lebih kurang orang melayu, berkain batik dan bersarung.

Apa jawapan korang pulak bila dorang tanya, kenapa daging korban tak leh di agihkan kepada org bukan islam?.



Beginilah cara pengkebumian masyarakat tan toraja, dimana keranda di gantung di lereng lereng bukit. kemudian di pindahkan ke dalam stor yg di bina khas di dalam gua.



Aku andaikan di sini : jika kucing dibelai, di mandi & disyampu tentulah kucing lebih bersih dari ayam. tapi kenapa kita makan ayam dan tidak makan kucing. sebab ikut logik kucing lebih bersihkan...
" jawapannya kat sini, sebab ajaran islam kata haram makan kucing, halal makan ayam"


bolehkah aku jawab kat org kafir yang hukum kata, daging qurban tak leh bagi kat org kafir? tentu tak boleh kan, sebab dorang pun tak tau hukum hakam ni.


Boleh tak korang bagitau, cam na nak jawab kat dorang?

3 comments:

  1. tu la noh....kdg2 susah nk jwp..sbb depa tnya yg kita sdiri x tau nk kasi jwpan..kena bykkan ilmu ni..

    ReplyDelete
  2. aku pon terpikir nk bg alasan apa yg sesuai kalau owg bkn islam tanya psl korban nie..kena tnya pd owg yg berilmu nih..

    ReplyDelete
  3. ckp je kome (org bkn islam) bkn org2 yg terpilih kahhhhhhhhhh atau kata..kome xde dlm senarai dl hukum hakam kami..

    ReplyDelete