Wednesday, February 1, 2012

Tapai

Tapai... korang suka makan tapai tak? aku suka sangat
kalau sekali menagadap tapai ni, berbungkus bungkus. sebab apa aku suka?
sebab mak aku rajin sangat buat tapai ni masa kami kecik kecik dulu

betul ke tapai ni ada pantang larangnya?
atau semua tu terjadi secara kebetulan je...

Masa balik umah MIL, my SIL ada wat tapai
seperiuk dia buat ko. memang sedap la aku duk balun
nama pun ramai kena la buat banyak.

aku makan pun ingat org belakang jugak
dalam ati dok ckp. nanti nak suh mak wat tapai la
nak makan puas puas.

Ha.. tengok tu, biras aku dok seluk dalam periuk yang besar tu
kalau la ada ice cream time tu. lagi la sedap
silap haribulan seperiuk ni pun tak cukup. hahahaha...

Dulu masa aku kecik, kazen aku tu tak leh tau kalau ada org wat tapai
kalau dia tau, terus tapai tak masak.
Sian Mak cik aku, selalu dok sembunyi sembunyi kalau nak wat tapai

pernah satu hari tu, kami dok main aci sembunyi ( hide & missing)
Mak aku sembunyi dalam almari baju tapai yang siap di balut
ntah mcm mana, kazen aku tu pi sembunyi kat sebelah tapai tu

besok malam tu, kami tengok tapai tu dah jadi beras
mcm beras yang di basuh tuk wat lemang
wal hal, sebelum tu dah nampak mcm nak masak( demam demam)
habis 2-3 kilo beras pulut mak aku

Ada gak org ckp, kalau org ada ilmu petawar pun tak leh tau time org wat tapai
ilmu petawar tu, mcm org dok pi mintak air tawar bila anak demam panas bagainya la

tapi.. yg aku heran kazen aku tu, sejak kecik pun dia tak leh tau org wat tapai
mesti tapai tu tak masak
tak kan 5-6 thn pun dah ada ilmu??? hahahaha.. mcm tak logik kan
Semua tu kuasa Allah. mungkin kebetulan

Amboi.. my BIL leh makan tapai , muka pun manis cam tapai.

upss.... lupa nak bagitau. masa CNY that day aku balik
mak aku suh buka fridge, pas tu aku senyum munga munga le
sebab mak aku wat TAPAI...

aku baru je nak suh dia buat, mcm dia tau bisikan hatiku ini
Naluri keibuannya tu le yg buat tergerak di hatinya
untuk buat tapai untukku

aku makan tak hengat ko.
sib baik tak jatuh sakit. husband lak tak makan tapi
aku apa lagi, BALUN Sengsorang. hahahaha...
Ma kasih Mak, ni la buat ana sayang mak berkoyan koyan.

5 comments:

  1. bestnyer T..lama aku x makan tapai nie..

    ReplyDelete
  2. dlu x suka mkn tapai, 1st time saya dok asrama form4 member ada bwk tok dia buat, mkn2 terus sedap & smpi skrg dh bleh mkn.. tp tapai ni tajam klau preegy elakkan mkn yerr

    ReplyDelete
  3. aku xmkn tapai..x penah mkn pun..bau dia pun aku x suka hehehehe...tp bila ko cite tu cam sedap je tambah2 ngan eskem eh..caner eh rs :)

    ReplyDelete
  4. Saya pun peminat tapai gak.. suka yang lembut tak mo yg rasa cam beras2 tuh.. Tu ler kalau makan ngan eskrem mmg bestkan.. :)

    ReplyDelete