Friday, September 27, 2013

Terlupa Nak beli Al-Quran

Sebelum ni Naiim dah bagitau kat aku yg lagi 7 hari dia dah nak boleh baca Al-quran
So, aku kena la beli al-quran untuk dia.
Tapi..asyik bertagak je, last aku terlupa terus nak belikan untuknya.
Aku bagi je al-quran aku untuk dia bawa ke kelas fardu Ain.
Tapi bersyarat la..
Al-quran ni je ada kat rumah aku. Ni pun pemberian hubby masa kami kawin dulu
Aku dok baca quran ni je..sebab aku nak pahala tu tersalur juga kepada suamiku
selalunya lepas magrib je la ada masa nak baca ni 
See dah nak habispun aku baca. ntah bapa kali ulang pun aku dah tak ingat
Aku ckp kat Naiim kalau bawa Quran ibu ke kelas Fardu Ain, jgn ubah penanda tali hitam tu
nanti ibu lupa pulak kat mana nak sambung baca.
Dia pun ok jer. boleh caya ke tu?
Mcm tak leh caya je kat budak ni, so, aku snap le mukasurat ni
nanti kalau dia terubah tali tu, idak le aku tercari cari kan..

Then langkah seterusnya aku kenalah beli satu untuk dia
tak de la dok berebut satu quran ni je kan.
Aku beli kat kedai Pak Arab kat Tesco Jelutung tu. 
Dia cakap RM49.00 satu, aku idak le mintak kurang, 
sebab aku dengar sape kata ntah kalau kita beli quran mintak kurang, nanti budak yg nak belajar
quran tu akan lambat boleh baca.
Pak Arab tu yg kurangkan untukku dia bagi RM45.00 je. alhamdulillah..

Aku suh dia balut, sebab masa aku beli tu aku tak berwuduk
nak bawa ke hulu ke hilir tak baik la pulak kan

 happy le Naiim, dapat Al -Quran besar seperti yang diminta.
Dia nak Al-Quran besar sebab nak tulisan tu besar besar..
senang nak baca katanya.

setakat besar ni je la yg ada dijual pun
kalau nak lagi besar, lagi besar la saiz Quran tu
kang tak tergalas nak bawa ke kelas pulak. ngeee..


"Aku cakap, Ibu baca al quran yg  papa bagi, ibu dapat pahala Papa pun dapat juga
Kali ni ibu beli kan Naiim Al-quran, Naiim Baca ibu pun dapat jugak Pahala
kalau Naiim nak jugak pahala, Naiim kumpul la duit beli al-quran, pas tu sedekahkan kan Masjid ke kat anak anak yatim yg tak mampu beli al-quran tu."


** Bagi aku cepat jugak Naiim dapat membaca Al-quran, anak korang umur berapa
dapat baca al-quran?***


Note: Kagum pada ibu bapa yg anak dorang umur 5-6 tahun dah pandai mengaji quran.

         

     

6 comments:

  1. Owhh kami ni kat kampung dulu, kalau beralih dari "surat kecik" ke Quran, mak siap buat pulut kuning la punya bangga dan gembira. Si JJ ni kalau I buka utube belajar jawi ni, dia kalut suruh buka katun. Adehhh fening jugak la.

    ReplyDelete
  2. Alhamdullillah Naim dah nak naik Quran...yer bagus laa.. Moga dia dapat menghafal dengan lebih baik lagi..

    ReplyDelete
  3. senang ada al-quran masing-masing kan kak.. aiza dulu lambat khatam al-quran.. semoga naim terus terang hati..

    ReplyDelete
  4. lps ni moga2 naiim lg bersemangat nk baca quran dan seterusnya khatam...aminnn

    ReplyDelete
  5. kty pun penah dgr pasal tu T..kalo beli al quran tak boleh tawar2..
    kty pun ..kalo kt rumah sedaya upaya ,kalo ada masa mesti baca satu page paling malas pun..kalo .selalu pun baca quran lepas maghrib

    ReplyDelete