Thursday, July 25, 2013

wis wis wis..susisususi...bis..bis..bis..

Pagi ni takmo dera korang tengok juadah berbuka..
ptg nanti kalau sempat..dera lagi la..hahahaha..

Sekarang ni Aleesya dah pandai nak ngajuk ngajuk aku solat
tiap tiap kali kami solat, Aleesya mesti nak satu sejadah untuk dia
kalau aku bentang sejadah, kena bentangkan untuk dia jugak

Satu hari, dah lewat pun.. Amirul terlupa simpan sejadah
tetiba aku dengar si Aleesya ni asyik.. allahuaban..allahuaban.. banyak kali le jugak
sekali pi tengok, dia sedang sembahyang ko..
cepat cepat ambik kamera snap..

 sambil dok sujud tu.. kekonon baca doa le kan..
wis wis wis.. ( mungkin dia dengar aku baca dalam solat kot)
dengar wis wis je la kot kan..


ecewah.. rukuq la pulak.. 
sebut bis bis bis.. 
sebut susisusisusi...


dia tak pandai lagi duduk di antara dua sujud tu
so, dia duduk cenggini la... hahaha

ups.. pakai baju jer.. seluor dah kena tanggal
sebab masa berbuka tu dia tumpahkan air... 



 Note:  Eh.. ada tak telekung utk budak besar Aleesya ni?

Wednesday, July 24, 2013

Tips Masak dengan Cepat

korang percaya ke yangaku boleh masak dengan cepat dan tepat tu?
silalah percaya sebab aku tak auta pun di bula puasa ni.
Nak tips tak mcm mana aku masak banyak dish dalam masa yang singkat?

Ni la kan, kalau mak bising dodulu bukannya mak marah tapi mak nak kita perfect!

Actually banyak kalau nak kongsi, aku kongsi sikit je kat sini
moga dapat beri manfaat pada korang. ecewah... bak pakar motivasi pulak yer.

Kenapa aku masak cepat?

 
lihat sotong goreng kunyit ni.. benornya aku masak 2 ekor je pun
dalam gambar ni  nampak  piring tu besar
benornya 2 ekor sotong sederhana besar tu hanya ciput je pun
piring tu cuma besar sikit je dari piring yang korang lapik cawan..

mestilah cepat kalau dua ekor sotong je masak kan..kan.. ngeeee
motif masak sikit- mesti clear masa berbuka tu, tak de istilah carry forwarded makanan tuk esok or sahur.




Ini pulak petai goreng dengan udang di ketuk 2-3 biji cili padi.
resipi aku dapat dari my ex-sister in law.orang Terengganu
Tu pun aku masak utk sepiring kecik jugak..
again.... masak sikit je patutla cepat


kopok mony ni pun sama aku cuma goreng dalam 10-15 keping je
sebab budak Aleesya tu je yg nak bedal
kami bertiga tak layan dah le sebab nak layan juadah lain. ngeee
Masak sikit...patut la cepat...

*** 3 perkara di atas tu hanya sesuai untuk familly yang kecik mcm aku je, kalau familly besar sila ke dapur dengan lebih awal yer***


Teknik memasak

1. sambil panaskan minyak baru potong bawang. tak payah guna papan tuk  ko letak leklok bawang tu then slicekan. racik je dengan tanga. Bila minyak panas terus je masukkan bawnag tuk menumis.
Skill ni..kalau korang baru nak berjinak kedapur jgn cuba..kang terpotong jari

2. bawang putih tu takyah kupas bagai, ketuk pas tu guna pisau cincang.cepatkan.
jgn chopper bawang putih banyak banyak pas tu simpan dalam peties. 
kemanisan bawang tu akan hilang..

3. Untuk santan  kari. masukkan semua kelapa parut dalam blender, blend jer.
tak pyah nak transfer dalam bekas lain sebelum nak masukkan ke dalam periuk.
bila nampak rempah dah masak, letak je penapis kat mulut periuk tu, perah je kat situ.
jimat msa jimat pinggan untuk di basuh. hehehe..

4.untuk ikan, kalau nak goreng ikan 6 ekor, siang dan bersih kan dulu 3 ekor.
sambil menggoreng yang 3 ekor tu, korang sambung siang lagi tiga ekor. elok masak yang 3 ekor tu
ko sambung la dengan lagi tiga.. see mcm proses kerja kat kilang la pulak.

5.utk bersihkan sayur. contohnya sawi le kan, tak yah la korang nak basuh sehelai sehelai sawi tu.
ko rendam sepokok sawi tu, biar kotoran tu kembang dan larut dalam air.
pas tu bilas . sure bersih..tak caya cubalah..jimat masa korang.

6.Yang pastinya... dapur korang mestilah ada lebih dari satu tunku.
kalau satu tunku je..memang lambattttttttttttttttt.



Note: Tak suka orang tolong bila aku ke dapur...

Tuesday, July 23, 2013

14 Ramadhan 2013 -Speed Turbo

Buku aktiviti Matematik Amirul hilang.
dah kompom ngan cikgu dia memang kat sekolah tak de
cikgu cakap kat popular Book  Bukit Jambul ada jual buku tu

Tapi aku beli buku ni kat Popular Book Tesco.
ntah betul ke idak pun tak tau la.. 
ingat ingat lupa aku pun, rasanya buku ni le yg selalu aku duk tunjuk ajar dia wat homework
kalau salah kenalah  pi snap photo buku kawan dia sebelum "haunting" mencari.. hahahaha..

Lepas pergi Popular Book masuk tesco sebab nak beli wantan Mee ni
dah malas nak makan nasi time berbuka..
sejak 2-3 hari asyik berbuka dengan koay teow goreng, Koay teow kantonese bagai
so, malam ni nak makan wantan mee la pulak.

Udang ni Bos yang kasi.
sib baik tak beli udang kat tesco tadi. nyaris nyaris nak beli dah tu.
dapat la udang kertas satu kati.. hmm.. boleh masak mcm mcm ni.

boleh buat Mee udang jugak ni.. hmmm puasa ni tak buat lagi Mee udang
Udang pun besau besau

berkawad aku kat tesco tadi mencari Pes Ikan Bakar Adabi yang mcm NM03 beli tu
dah dier promote sakan, kununnya sedap bagai di syorga
aku pun la try..


Mahap dik non oi..  non hado kat sini.. jadi aku rembat le Pes Ikan Bakar  AYnuf.
nak try la kan..adakah sedap sampai boleh juling juling mata
(saja..selalu wat sendiri je pes ikan bakar tu..kali ni gedik nak bli ready made pulak?)


*** balik nanti nak kena beli sawi Pak Choy baru sempoi wat wantan mee kan"



Note: Kalau nak shopping time kerja, kena la speed Turbo.. Vroooooommm..

Ramadhan 9-Satu Jam 15 Minit.

Selalunya, aku hanya masa 45 minit aja nak siapkan juadah berbuka puasa untuk familly.
Bukak je pintu rumah, terus masak nasi sambil tu sembahyang asar kejap.
selesai sembahyang terus aku bersilat judo, kalari payat bagai la kat dapur tu.

Tapi....hari hari rabu lepas tu lain sikit, aku ada extra time selama 30 minit.
sebab.... aku tak payah nak pergi ambil Aleesya kat umah baby sitter
sekarang ni.. Amirul dah pandai pinmpin je tangan adik balik rumah..

 Sebab tuan umah dah bagi 3 ekor ketam, so aku pland nak masak sweet sour ketam tu
ini kegemaran my hubby..Amirul tak makan
Tapi Aleesya laju je ..sampai tak sempat nak kopek.

 potong sayur campur utk di tumis dengan cepat, pas tu rendam kejap, buang segala kotoran
kalau tak de sayur campur or any sayur time berbuka meroyan pulak anak anak
dorang ni kalau dapat baby corn dan bunga kubis tu..berebut rebut..
adoi....

 tengah masukkan ketam dalam pinggan.. rasa mcm ada orang ketuk pintu
dah le bebudak dok main mercun.. yakin tak yakin je aku ni
pergi le jenguk..
Ha... jiran aku bagi cekodok sepiring..
that day bagi kek pisang, dapat cekodok pisang..
pisang di balas pisang..hehehehe..

 sambil duk masak tu, budak kecik tu mula la tak senang duduk
kalau tak dapat makan, satu lemari pinggan tu dia punggah pulak.

last..decide goreng sikit keropok Mony tu tuk dia
diam sikit tangan kaki tu.. biat mulut dia pulak mengunyah..

 tetiba teringat yang Amirul tak makan ketam, so kena la buat something untuk dia
hmm... nak panggang ayam tak sempat dah..
so, aku kukus dulu ayam tu..pas ni baru panggang..
cepat sikit masak..kan..kan..

 Tengok ni.. duk dendiam je mkan keropok.
kena upah keropok upernya..
kekadang tu tak de keropok aku goreng je papedom!...
hahahaha... asal kruk krak kruk krak.. Aleesya ok je..

 tengok jam..masih ada masa lagi.. aku tumbuk sambal belacan ni
hmm.. sedap woo sambal belacan ni.. my abang abang pun suka bila aku tumbuk sambal belacan
siap dorang suh aku tumbuk banyak banyak simpan dalam peties
bila time aku balik kampung..
air tangan adik la katakan..

 on the way balik kerja tu, aku jumpa jering ni kat kedai kat Taman Jelita tu
beli la dalam 7 biji. Saja tak mo beli banyak, kang membazir pulak

 Lagi..hati teringat kat Amirul.. tak kan nak makan ayam panggang je kan
so.. aku tengok kari semalam tu dah tinggal kuah je
memandangkan bendi ada lagi 4 biji dalam peties, aku masukkan ikan duri 2-3 ketul
pas tu masuk bendi 4 biji...
cukuplah utk Amirul kan.. dia kan suka kari..

 ha.. ayam panggang kicap madu dah siap untuk Amirul
aku masak 2 ketul je..
masak banyak banyak bukannya nak habis..
Time sahur nanti.. dah tak pandang ayam ayam ni semua..

tengok ikan yang sedang rendam tu, ada 4 ketul ikan tongkol yang dah siap di kerat
hmm..kalau simpan lelama nanti tak manis pulak ikan ni
so, aku goreng le..kalau tak habis, cik meow boleh habiskan..


Pew.. berpeluh peluh aku. ngam ngam kul 7.30 aku siapkan semua juadah ni
aku rest kejap. Bab air utk berbuka aku hand over je kat hubby yang baru je balik dari kerja.


Time menghidang, Amirul la punya tugas..


Note: Nak resipi ketam tu tak? Nak resipi ayam panggang tak? nanti aku share yer...

Ramadhan 10- Mengidam

Kalau berbuka aku makan sikit je..
kalau makan banyak nanti berat perut berat mata berat badan semua adalah kan..

Lepas magrib, aku mcm biasa akan bertadarus kejap.
adei.. cam ni ni baru 8 juzuk, dah masuk hari ke 13 hari ni
tak pe cuti 3 hari nanti kita cover semua tu

sambil dok baca quran tu, mula la perut ni rasa lapar semula
memang dasar le kan, time baca quran tu jugak la nak memikir tentang makan
habis je baca, terus mintak hubby carikan cempedak.
"cempedak kat kedai Maknya tepi laut tu mcm best je..
abang pi la sat beli.. rasa duk dimulut dah ni "...nyum nyum..

Adoi.. ayat bini tu mcm dah teruk sangat mengidam..
sebab nak sangat makan cempedak tu
siap cakap " kalau abang pi beli cempedak kat T, esok T buat Caramel utk abang K"
dia kan suka Caramel, apalagas..terus pergi beli cempedak utk si ngidam tak bertempat ni


hubby belikan 2 biji. satu tu aku dah makan mentah , yang ni simpan utk buat goreng la pulak.
sedap tau cempedak ni. isinya tebal.penuh sebiji
nampak tak tebal kan ulasnya, rapat rapat pulak tu.
memang puas kalau makan.
my hubby cakap dia beli dua biji RM10.00 ja..
Wowo..murah kan..
yang ni aku nak wat goreng cempedak..
nak kasi kat jenjiran sama, sebab nak balas bekas dorang tu
malu la pulak, asyik menerima je
tak de pulak nak meberikan..kan..kan..kan..

aku goreng garing sikit utk aku, kekonon leh la aku makan bijinya sekali
tapi.. hampeh tau, sebab isinya tebal sangat, so biji kat dalam tu tak masak
huhuhuhu... hasrat nak makan biji cempedak tak kesampaian la pulak.



gatal sangat nak makan cempedak memalam kan..
sedap je mulut tu mengunyah.. lepas tu tau la kan apa rasa. Hambekkkkkkkkk
angin penuh satu perut, menyenak... duduk tak senang berdiri tak senang bagai.. 

Sib baik ada kerusi ni.
lepak lepak massage bagai.. ha.. burb burb semua
kentut kentut bagai.. legaaaaaaaaaa....



Note: Pas ni nak ngidam apa pulak ek?hehehehe

Monday, July 22, 2013

Resipi Biskut Coklat Ranggup

Cubalah nak ikut cara si El tu, buat kuih memalam
sekali aku dah bancuh doh tu, ngantuk lah pulak, terus masukkan dalam lastik dan simpan dalam peties.
memang tak boleh la nak membakart kuih memalam la aku ni..

Tak mau cakap banyak mari kita tengok resipinya:-


Bahan Bahan
500 gram Tepung Gandum
50 gram creamer
30 gram serbuk koko
380 gram butter/mentega
100 gram gula ising
1 biji kuning telur
1tsp esen vanila

 
Untuk Hiasan 
50 gram Coklat Susu
sesudu butter/mentega
coklat Rice.


Cara membuatnya
putar butter dan gula hingga sebati,
kemudian masukkan telur dan esen vanila, putar lagi
masukkan creamer , putar lagi
masukkan serbuk koko, putar lagi
akhir sekali masukkan tepung gandum.
uli menjadi doh. 

*** untuk hasil yang lebih ranggup, simpan semalaman di dalam peti sejuk**
boleh saja kalau terus tekap acuan dan bakar.

adunan agak lembut sedikit, jadi letakkn sedikit tepung gandum sebelum di gelek
setelah di gelek duh itu, taburkan juga tepung gandum di atasnya
boleh saja pilih bentuk lain untuk acuan kuih ini.
tapi kalau pilih acuan sebegini senang nak letakkan hiasan.
setelah masak, biarkan sejuk.
sebelum hiasan di letakkan di atasnya.


*** masak coklat susu bersama mentega/butter. Guna kaedah double boil***

setelah itu, masukkan ke dalam piping plastik.
pipe kan cklat tapi di tengah tengah kuih tersebut
kemudian taburkan coklat rice di atasnya.

sejukkan sekejap di dalam peti utk bekukan coklat tersebut. dalam 1-2 minit sahaja.

hmmm.... dah siapkan 6 balang kecik kecik ni
boleh la bagi bagikan tuk Mak sendiri, mertua dan ayah..

Note: kepada mak..mak. dan. ayah ayah..Taun ni kuih raya dari air tangan anakmu ye..




7 Ramadhan - Rezeki

hahaha... ni nak citer tentang hari 7 ramdhan tu.
asyik tertangguh je nak bercerita. hahahaha...

Masa my hubby pergi bayar duit umah sewa kat tuan Umah di Teluk tempoyak
tetiba satu plastik besar ikan Tuan Umah kasi.
wah..mcm mcm hado..
Sotong katak pon ada..
ada sotong, ketam, ikan timah, ikan duri, ikan gelama
dan beberapa jenis ikan lagi yang aku pun tak kenal.
lupa lak nak snap photo gambr ikan tu. 
penuh satu peties aku.
sampai hari ni dok makan ikan ikan tu tak habis habis lagi...
Syukur Alhamdulillah...rezeki..

Ikan Timah..
Benornya, tuan umah aku tu Nelayan
mungkin hari saja le kot dia nak pergi jala jala ikan kat persisiran pantai
nak isi masa lapangnya sebelum nak tunggu waktu berbuka kan..
so, dah dapat ikan, kebetulan my hubby pulak pergi hantar duit umah
so, dorang bagi je la kat kami..

Ikan duri.. telurnya pun ada.. sedapppp
Wow.. best woo.. dapat makan ikan fresh.. manis ikan ikan tu.
yang best tu Ikan duri tu memuncit je perutnya
sekali aku siang ikan tu
suka sukinya hati..sebab ada telur


telur tak banyak ada la dalam 5-6 ketul. kecik kecik je
malas nk buat gulai, hubby suh aku goreng kunyit letak bawang cabai je
sangat sangat manis. dah jadi satu menu berbuka kami malam tu.

  

Ketam pun tak de la besar sangat. ada la dalam 3 ekor gitu
oleh kerana ketam ni baru je naik dari dalam laut
susah benar aku nak kopek cengkerangnya


Moga Allah sentiasa murahkan rezeki aku dan rezeki tuan rumah..
rasa untung pulak bila bertuan rumahkan Nelayan..
hahaha...



Note:Rezeki  come in many ways..