Tuesday, June 12, 2012

Pertanyaan Amirul

 Sedang nonton TV ngan Amirul, pas tu tibalah iklan Sofy.
Amirul suka le sebab ada gambar jungle & ada monkey semua
inikan  iklan tuala wanita

jadi selambe je Amirul tanya soalan kepada ibunya ini
Amirul: awat dia pakai pampers tu? dalam hutan susah nak kencing?
jadi kalau pakai tu dia kencing dalam pampers tu ka ibu?

 Aku: mmmm.. dak aih
Amirul: Ibu pakai dak? pasai pa kena pakai ar ibu?
Aku: mmmm ( dok pikiaq) yang tu bukan pampers. yang tu tuala wanita
org perempuan ni Allah sayang lebih sebab dia kena buat banyak kerja & melahirkan anak

setiap bulan bird bird org pompuan akan keluar darah titik titik titik
jadi kena la pakai tuala wanita tu.sebab tak bagi bocoq..

Amirul: oooo.. kalau bird bird darah tak leh sembahyang ka ibu?

 
Aku : tak boleh la, org perempuan Allah bagi rehat sebab Allah sayang orang perempuan ni lebih sikit.
bukan tak leh sembahyang ja, puasa, baca quran & pegang quran pun tak boleh.

pas tu Amirul terus diam & tak tanya dah.
selamba je aku tengok muka amirul, tak dak tanda tanda quarries pun.

nanti next year dorang mesti belajar dah tentang haid ni. Aku rasa bila ustaz tu terang kat
dia, dia akan lebih faham. sebab aku dah explain kat dia sket sket..

 Aku pun heran, kenapa masa aku explain kat Mirul, idak pulak aku rasa mcm taboo..
haish.. ni le cabaran jadi ibu zaman sekarang

5 comments:

  1. wantie.. kekdg susah nak bagi anak2 kecil faham kan.. but soalan they all mmg cutekan!

    ReplyDelete
  2. taboo tu apa k.t.. nureen x tau la mksud dia :)

    ReplyDelete
  3. aerish yg br 3 thn pn dh tanyer... ha3... np mama pakai pampers cam kakak? fensan ;p

    ReplyDelete
  4. betul la kak.. anak saya pun ade tanya soklan yg same psl iklan pad ni. tv skrg dah byk iklan sanitary pad.. rasanye masa sy kecik dedulu takde lak iklan cenggini kat tv

    ReplyDelete
  5. mmg dugaan ibu skang T...anak2 lelaki akak ni pun dh sekolah menengah baru tau org pempuan ada haid, mm..Baru ler dorang tau dlm bulan pose tu ada hari yg ibu dorang takleh pose. Kalo idak dorang mana tau sebab kalo tak pose pun...akak tak penah makan atau minum depan dorang.

    Akak dh tgk anak teruna akil baligh. Skang ni tunggu hat pempuan sorang ni lak. Skang dh jadi anak dara sunti...tp lom masuk alam akil baligh lagi, mm. Tu pun anak baju dh kena beli. Time beli pun dia tak bg beli depan2 abg2 dia, ngee

    ReplyDelete