Monday, January 25, 2010

cari cari.. tak dapat

plan awal nak cuci mata...
last last Mak aku ajak pi cari "buah Jeruju"
kata mak buah tu untuk ubat sakit barah, bisol & cacaing budak
nak cari kat ner...
than kitorang pergi ler cari kat tepi pantai
sebab pokok tu tumbuh kat tepi-tepi pantai jer
aku pun tak kenai sangat bentuk pokok tu..
Ada peluang posing posing kat Jeti Jerejak ni kejap
nak lajak pergi kat Pulau Jerejak tu, dah lewat

Ni ler.. abang aku yg ke 3, dia ni memang pak lawak
Siap panjat pokok gayut cam ni lagik tau..
semata -mata nak berposing.. ( Ader ka Putut )
Dah abis stail berposing kot..
Tapi abang aku ni memang best ler..
kalau sembang ngan dia tak kering gusi aku nih
ada saja ler lawak dia...

Pokok Jeruju tak jumpa lagi, asyik dok phtog view jer aku nih..
suka aku tengok pemandangan Jetty pulau Jerejak ni
Ingat nak posing kat atas Jetty tu ler..
Len kali ler, masa tak mengizinkan haku untuk berbuat demikian


tengok ler Mak aku yg gigih mencari pokok Jeruju tu
Masalahnya sekarang, Mak aku jer yg kenai pokok tu
So, macam mana kami semua nak bantu dia mencari????
Sabor jer la...
Ubat orang tua-tua ni memang susah
bukannya leh beli kat kedai..



Hubby & AMirul pun ikut serta dalam expidisi mencari nih..
Pokok tu tak jumpa lagi
orang tengah menjala, menamancing ada ler
Tanya orang yg menjala ikan kat situ pun
dorang tak kenal
hai.. susah tul nak jumpa pokok tu..



Orang dok sibuk mencari pokok jeruju
Si amirul ni seronok plak belari lari
Riso ler aku, kang jatuh kat batu batu tu
pokok tak dapat sakit jer yg dapat..

cari.. jgn tak cari..
Nak cari cam no ni, tak kenal pokok!!
Semua pokok yg kami jumpa mak kata bukan..
itu bukan.. ini bukan.. habis cam no???


Last.. kami ada tanya sorang nelayan...
Dia kata kat sini mana ada pokok jeruju
sebab ini semua pantai buatan
kalo pantai semulajadi ada ler..

Lorrrr... lupa pulak aku yg pantai kat sini semuanya buatan
orang tambun laut untuk bina pembangunan
so.. penat jer la
Naper la aku tak terfikir sejak awal lagi..
So .. balik ler kami dengan tangan kosong..
kik kik kik..

9 comments:

  1. cari2 jumpa noh...abis tu jumpa kt mn?

    ReplyDelete
  2. zura- sampai hari i pun aku still tak jumpa lagi

    ReplyDelete
  3. kahkahkahhhhhhhhhhhhh berdekah3..ye x ye gak eh kata pakcik tu..tu semua pantai buatan..berdekah3..lawak lawakkkk..korg plakkk mcari sakan kan kan kan...ya maulana ya habibi..hehehehe...
    woi ayat atas sekali tu aku igt ko nak tlis carut...kahkahkahhhhhhhhhhhh pi caru buah jeruju...kahkahkahhhhhhhhhh gelak guling2

    ReplyDelete
  4. El- kahhhhhhhhh.. cam na leh tak pasan tersalah tulis...tersilap. mahap mahap. Tajam mata hang noh.. sat aku pi tukaq. ma kasih ma kasih..

    memang lawak la, sebab dok pulun cari, sampai nek lengoh lutut ni..

    ReplyDelete
  5. hahaha lawak tol gambo abg yg gayot kt pokok tu.xmau masuk raja lawak ke eheheh

    ReplyDelete
  6. aku suka gak lepak kt jeti tue..nyaman jerk..abang hang mmg lawat la erk? kalau aku mesti x tahan gelak..dh la ngan hang pon asyik gelak jer..kekeke...

    ^ abang hang siap cover baju dier lagi tue masa dok gayut tue..takut nmpak perut ka?hehehe

    ReplyDelete
  7. Nana- pernah gak suh dia masuk raja lawak. maslahny dia ni, kalo buat lawak, dia yang gelak lebih...

    So... kalao semua dok gelak, cam no???? Tapi memang best ar.. kalau lepak ngan dia...

    ReplyDelete
  8. Gie.. memang pun jetty tu nyaman jer rasa.. tapi tak da apa apa yg best pun kat Pulau jerejak tu. kalo kaki pancing mungkin dorang rasa best ler...

    Kahhhhhhhh... abang aku memang tutup perut dia masa gayut tu, mana leh tunjuk aurat aurat..

    ReplyDelete
  9. jeruju??

    akak penah tgk jeruju kering aje..

    ReplyDelete