Wednesday, December 12, 2012

Ketawa Pun berkhasiat!!!

Tajuk tu mcm terbalik je..
Khasiat ketawa benornye.

 

Hari ini.. mari kita belajar tentang ketawa.
Bukannya apa, aku tengah dengar bicara Ustaz lah ni
hari ni beliau membincangkan tentang ketawa.

1) ada ketawa yang menyakitkan orang lain
2) ada ketawa yang menyenangkan orang lain
3) ada yang terpaksa ketawa. 
4) ada juga orang tertawa.

oleh itu pandai pandailah menggunakan ketawa tu di tempat yang sesuai.
Bak kata bahasa perniagaan
" Put the right person at the right place"
jgn terlebih lebih ketawa pulak!!!


KHASIAT KETAWA KEPADA MANUSIA

senyum dan tertawa akan membantu tubuh kita  mengeluarkan enzim seperti endorphin.
atau dikenali dengan panggilan mesranya enzim bahagia.
wah best ni lagi banyak ketawa lagi banyaklah perembesan enzim bahagia 
bertambah tambah bahagia la jawabnya...
kerana secara logik pada saat seseorang sedang ketawa tidak mungkin pada masa sama mereka memikirkan perkara yang menyedihkan.


Dengan ketwa juga kita dapat membakar kalori. 
wah.. tak payah la dok jogging semua. ketawa jer..
kalori dok bakar je kan.
Jika ketwa 17 minit sehari dapat membantu memanjangkan umur sebanyak sehari.
Penyelidikan perubatan menunjukkan bahawa ketawa merupakan satu senaman yang baik bagi melancarkan pengedaran udara ke paru-paru, otot, saraf dan jantung.
Ini kerana ketika ketawa seseorang akan menggerakkan otot wajah dan tubuh, sekali gus mempercepatkan kadar degupan jantung dan pernafasan.


 
sumber photo

tapi perlu diingat, ketawa dengan iklas. dengan sebab nak ketawa
ketawa kerana Allah dan jgn paksa untuk ketawa
kalau  paksa diri untuk ketawa, akan memudaratkan jiwa ok.


Ketawa juga dapat membantu menghindarkan dari penyakit mati hati
Mati hati ni ibarat mcm hilangnya sifat berperi kemanusiaan kita
hilangnya sifat pemurah
pendek kata, hilang semua sifat sifat baik yg sebelum ni tertanam dalam jiwa.


Hanya 2 makluk aje yang di ciptakan Allah yg boleh ketawa 
iaitu Jin dan Manusia.
Tapi Jin tu ketawa bila dia dapat menyesatkan manusia.
itu la beza ketawa manusia dan ketawa Jin. hehehehe..


Note: Ada sebahagian ciptaan Allah yang Allah rahsiakan khasiatnya
agar manusia mengkaji dan menilai betapa hebatnya kekuasaan Allah.


10 comments:

  1. nice n3..
    hehe lepas ni mesti melatih diri utk ketawa.utk bakar kalori ni..hik.yg pastinya ketawa yg baik2.. >_<

    ReplyDelete
  2. ketawa pun boleh buat awet muda. hati2 bila ketawa, kang mengilai tak ingat macam ponteanak harum haaa.

    ReplyDelete
  3. moral of story..nk ketawa biarlah berpada2...:-)

    ReplyDelete
  4. ketawa boleh buat kita lupa diri..

    ReplyDelete
  5. Kak..
    atie mmg suka ketawa.. tapi ketawa yg berpadah-padah lah..hehe..
    Ketawa menghilangkan duka...:)

    ReplyDelete
  6. NAK KETAWA LAH HARI NI,SBB NK BAKAR KALORI..HIHIHI..HAHAHAHA...^_^

    ReplyDelete