Wednesday, January 30, 2013

Tikus Ancam Galapagos

Bila aku baca je tajuk tu
teringat pulak kat entry si Boni kacak tentang cara cara menghapuskan tikus.
siap bisik bisik dan laga laga pipi ngan tikus lagi tau.
hahahaha...
cara menghapuskan tikus
 klik gambar tikus tu tuk baca entry si boni 

di katakan tikus tikus kat Galapagos tu telah mengancam kehidupan kura kura 
dengan cara memusnahkan telur telur kura kura tersebut.
lepas tu, tikus ni jugak turus membunuh kura kura yg masih muda
di jangkakan kura kura tersebut akan mengalami kepupusan.
kata, Edwin Naula, Pengarah Alam Semulajadi Galapagos, 

 

Racun tikus telahpun dilepaskan menggunakan Helikopter di Pulau Pinzon
iaitu sebuah pulau yang tidak berpenghuni.

Sebagai langkah membiakkan kura kura di Galapagos, Teknik eraman telur kura kura 
telah di jalankan. harap harap tikus ni tak menyerang tempat eraman tu pulak.

untuk makluman semua, Galapagos  terletak 1,000 kilometer dari pesisir pantai Ecuador  dan  merupakan kepulauan yang merangkumi 13 buah pulau dan lebih 100 batu-batuan serta pulau-pulau mikro.
memang cantik galapagos ni..

 
asyik dok cerita tentang kura kura je kan. tapi tak cakap pun kura kura apa?
Yang sebenarnya kura kura yang menjadi target si tikus ni ialah 
"KURA KURA GERGASI OK"
ha.. kot dia takut kang bila dah jadi kura kura gergasi , susah pulak nak bunuh  kan..


bukan kura kura sahaja yang terancam
malah di anggarkan banyak lagi spesis lain yang turut di musnahkan oleh tikus ni.

di sini aku menyeru.. si BONI KACAK
Sila tampil ke GALAPAGOS.. untuk meberi sedikit
penerangan tentang cara cara menghapuskan tikus..

mana tau teknik belaian kau tu boleh menjadi.

9 comments:

  1. heehe..Boni Kacak mmg teror bab2 menghapus tikus kan..hehe..btw nice entry.. :D heehe

    ReplyDelete
  2. wahhhhh..bagusnya info dari bang boni kita tu ye :D

    ReplyDelete
  3. comey kura2 gergasi tu walaupun katanya bersaiz besar...
    patut laa dorang beriya tak bagi kura2 ni pupus..

    ReplyDelete
  4. bab2 buku2 ni elok kalau t tanya guru kelas amirul buku2 yang sesuai dgn dier sebab rasanyer sekarang ni pembelajaran berasaskan PBS. so cari2 buku yg ada tertulis mcm ni so seiring dgn pembelajaran di sekolah. Keluaran oxford or fajar pun bagus ( Komen ni x yah publish pun x pe )

    ReplyDelete
  5. hahaha tikus punya angkara, Boni yg diseru. tikus tu pulak dah kenapa gi bunuh kura2 reksasa tu semua? dah takder benda lain nak attack ker.

    ReplyDelete
  6. ha..boni..jawb jgn tak jawab..

    besarnye kura2 ni...tapi telur dia yg jadi mangsa ek...sedap kot telur dia tuh...

    ReplyDelete