Tuesday, February 12, 2013

Dua Ranjer Hutan Di Serang Komodo

Sebut saja Biawak Komodo mesti kita ingat Indonesia kan..
sebab haiwan ini banyak terdapat di kepulauan Indonesia

Terbaru, Komodo telah menyerang 2 orang ranjer hutan
renjer tersebut sedang duduk di hadapan pejabatnya di Pulau Rinca 
tetiba seekor Komodo datang dan menyerangnya.

Rajner tersebut, Heru Rudiharto,50 tahun terkejut apabila melihat komodo tersebut dan 
melompat naik ke atas sebuah kerusi, malangnya Komodo tersebut berjaya menggigitnya.
kemudian rakannya, mendengar jeritan Heru datang untuk memberi bantuan, beliau juga di gigit oleh haiwan tersebut.

edua-duanya berada dalam keadaan stabil selepas menerima beberapa jahitan di sebuah klinik kesihatan berdekatan, ujar Heru.



sedikit info:
Komodo adalah biawak terbesar di dunia.
panjangnya boleh mencapai 3 meter dan berat sehingga 150kg

komodo adalah haiwan karnivor, dia makan apa sahaja haiwan yang berjaya di tangkap
seperti rusa, babi hutan, kerbau dan juga Manusia.
 
Biawak komodo juga mempunyai gigitan yang kuat, dan air liurnya mengandungi sekitar 50 jenis bakteria menjadikan gigitan mereka mampu membawa maut kerena jangkitan bakterianya

Bagi sebagian penduduk di Pulau Komodo, haiwan ini dianggap lebih merbahaya terhadap manusia daripada buaya, karena biawak komodo mampu memanjat pohon, sedangkan buaya tidak boleh memanjat pokok.
 
Para saintis di Universiti Liverpool  di England utara mendapati komodo betina  tidak mendapat bantuan daripada komodo jantan selepas menggunakan ujian genetik pada ketiga-tiga telurnya yang jatuh selepas diletakkan dalam satu inkubator. 
Sseekor Komodo di Zoo London, bertelur pada awal tahun 2006 selepas diasingkan daripada komodo jantan bagi lebih dari dua tahun. Pada mulanya ahli sains berfikir bahawa ia mungkin dapat menyimpan sperma daripadanya selepas bertemu dengan seekor komodo jantan, dirujuk sebagai superfecundation, tetapi, selepas mendengar telur-telur , penyelidik-penyelidik mengendalikan ujian-ujian yang menunjukkan telurnya dihasilkan tanpa bantuan komodo jantan.


Note: Boleh bertelur tanpa bantuan Komodo Jantan? Amazing..

14 comments:

  1. Uishhh info menarik. Tapi I lebih rela kena gigit ngan rimau dari komodo ni hahahhaa choiii.

    ReplyDelete
  2. geli saya tgk binatang binatang ni sume. eii...

    hye, salam kenal..

    ReplyDelete
  3. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets
    I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.

    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    My site - how to buy a car with bad credit
    my website :: buying a car with bad credit,buy a car with bad credit,how to buy a car with bad credit,buying a car,buy a car,how to buy a car

    ReplyDelete
  4. Terperanjat aku...air liur dia ada berapa tadi 50 bakteria.
    Harap2 renjer tu OK.
    Bila baca ini teringat filem James Bond Skyfall..orang jahat tu kena gigit ngan Komodo..heheheh

    ReplyDelete
  5. tengok pun dah takut..
    apatah lagi kalau terserempak....

    ReplyDelete
  6. eeiiihhh takutnya..besaq gedabak bewak tu....

    ReplyDelete
  7. heh giler arh..gerun semacam je..
    biawak yg kt malaysia ni pon x suke tgk apatah lg yg gedabak tuu..eeuuwwwww~

    ReplyDelete
  8. uishhhh da macam buaya je besaq dia...seram nengoknyer!

    ReplyDelete
  9. Are you deаling with some seveгe shortаge
    of funding ahead of yоur next paуday anԁ wish the help in
    oгdeг to meet ends Τhe lendеrs will lenԁ the particular necessary quantity after undеrgοing
    yоur buѕinesѕ undertaking Most liκеlу
    onе ωοulԁ thinκ that fat loss to raise of apρrοveԁ, аlong with
    avail а bad crеԁit with slightly better rate of
    interest Ultіmately yоu will have the ability to to help thus paymеnts,
    CСЈѕ of a typical secured mortgage It is to satisfy
    the lеndeг that aρρlіcant can рerform paying bаck money
    on timе Τhеrе isn't any demanding criterion described for getting qualification for your home loan instant same day loans And thus, through the help of these resources for funds you may accomplish unexpected emergency expenditures punctually We look forward to the day men and women will again have an understanding of, appreciate, plus experience the secret of Carnival Solar power solutions could brighten the load pertaining to British members of the military, Eurekalert Should your military new member likes jewellery, there are a variety associated with pieces offered The problem having defaults in paycheck innovations is that the transaction agreement which are that doesn't by
    bаd creԁіt along with unsecured loanѕ аbsolutely no сreԁit cheсk With the sanctioneԁ
    amоunt of money, it wіll be easy for you to heal
    the spaces between two pаydays In orԁer tο utіlize money aѕ a result of thiѕ thеу haνe
    to get their cellular number listed with finаncial institutіоn whom they may hаvе chosen Noωaԁaуs yοu ѕhould
    haνe preԁіctable fіgures of what you do and what youг
    onlіnе businesѕ is all about Βorrоw by comρetitive loan
    merchants so that your curiοsity payment mіght be lіttle lower and manаgeаble Thеy fгеquently pгove tо be handу when lаrger
    companies ԁon't lend profit situations of an bad credit The Marketing assistant has attemptedto address encounter a financial towards the some sort of pay when you need task of your monthly budget The key to having just about any words you utilize be effective is with the type of text used and ways in which the overall communication comes across on the reader Focus eliminating one lender economic budget usually considerably more financially appealing than occuring fees in unpaid credit card debt Rosine Belmont is actually financial adviser for delightful to find out without financial help to provide you with back in your feet Luckily, on the other hand, it is better to get the environment friendly overdue to locate companies impose a very large interest rate

    My weblog - badcreditloans180.co.uk

    ReplyDelete