Friday, July 19, 2013

Pakai Lipstik Batal Puasa

Sebenarnya dah lama aku tau benda ni.
cuma saja la nak mengingatkan yang lelain termasuklah sebagai rujukan anak anakku di masa hadapan.
Lagipun aku tengok ramai juga kaum hawa yang pakai lipstik
masa bulan puasa ni.

 

Aku pernah dengar seorang ustaz berkata.
Pakai lipstik tak batal puasa, tapi jgn telan lipstik tu.
mesti orang akan cakap.. dia pakai lipstik je, mana ada telan telan pun di bulan puasa ni kan..


Cara pemakaian lipstik yang boleh membatalkan puasa.

Begini ya, katakan sebelum pergi kerja si A telah pun memakai lisptik
bila kat office sambil bekerja Si A akan menjilat jilat bibir


sebab puasa bibir pasti akan kering.
Bila petang didapati lipstik di bibir si A telah hilang dari segi kelembapan dan warnanya
kemanakah liupstik itu pergi?
sudah pastilah ke dalam perut si A kan..
Ini kerana lipstik memang larut dalam air liur.


Ingin lebih jelas? baca seterusnya...

Soalan ini sering ditanya setiap kali Ramadhan. Sesetengahnya menganggap ia dibolehkan kerana gincu sekadar dicalit pada bibir dan tidak kurang juga yg mengatakan ia tidak dibenarkan kerana takut tertelan gincu khususnya apabila bibir kering, secara tidak sengaja kita cenderung melembabkan bibir dengan lidah.

Penceramah bebas, ustaz Zawawi Mohd Yusof, berkata..

Gincu boleh larut dalam air liur dan mungkin boleh menyebabkan puasa terbatal.Justeru beliau menasihatkan wanita mengelakkan memakai gincu ketika berpuasa kerana dikhuatiri boleh menyebabkan puasa terbatal.

"Kalau boleh tidak payah pakai gincu apabila berpuasa. Apatah lagi gincu itu mempunyai perisa atau bahan yang boleh menyebabkan puasa terbatal apabila ia larut dalam air liur dan kita menelannya.Begitu juga dengan pelembab bibir yg digunakan untuk mengatasi masalah bibir. Bibir kering memang biasa pada bulan puasa kerana tubuh kekurangan air. Ini juga adalah cabaran pada bulan suci ini" katanya.

Note: olehkah kita menahan diri dari menjilat bibir?

11 comments:

  1. ooooooooo xboleh ea
    pucatlah muka aku yg mmg pucat ni
    hahahaha
    tp yelah kdg2 x segaja kan..xterpikir pun benda tu nak tertelan..

    thx for sharing

    ReplyDelete
  2. kalo perempuan yang kaki make up maybe sukar nak tinggalkan tabiat tu :)

    ReplyDelete
  3. emm baru tau ..

    x suke jllat bibir nnt lg kering uhhuh

    ReplyDelete
  4. kalu da terbiasa mmg susah nk elak..

    ReplyDelete
  5. kalau nk pakai...
    beringat jgn gi jilat bibir..hehe

    aku ni pakai lipbalm je..
    huhu

    ReplyDelete
  6. tak tau plk bleh tertelan..heee

    ReplyDelete
  7. terima kasih di atas perkongsian..

    ReplyDelete
  8. huhu...janganlah dijilat dibulan puasa ni yer

    ReplyDelete
  9. utk orang yg mmg jenis jilat bibir takleh guna laa lipstik ni.
    Tp kalo yg jenis bkn habit jilat bibir ni...ok jer...sbb masa amek wuduk zuhur...akan hilang masa basuh muka tu kan..

    Tp lebih elok takyah pakai laa...hehe..

    ReplyDelete
  10. erm...ingatkan bley... elok dielakkan ye... ok, ok pasni klu pose takmo pakai dh la sbb dah tau...

    ReplyDelete