Wednesday, October 9, 2013

Kenapa Bahasakan Aku dengan Allah

usha usha key word kat nuff tadi
ternampak satu key-word yang  seolah olah memanggil untuk aku buat satu entry


Pernah suatu ketika dulu ada yang bertanyakan perihal ini masa aku selalu ikuti kelas 
Bacaan kitab. Tapi aku lupa lak apa yg Tok Guru aku jawab.

Aku jawab melalui commence cents aku boleh.

Pada pendapat aku, perkataan Aku di sini adalah satu perkataan ganti diri
sebab kita ni orang melayu jadi kita guna Aku
kalau omputeh mesti la guna I
kalau arab guna Ana

Kita rasa perkataan "Aku" tu agak kasar bila kita berbicara dengan Allah kan
Ini kerana masyarakat kita yang tetapkan perkataan "Aku" tu sebagai kasar
Maka secara otomatik otak akan anggap perkataan tu kasar..

Lagipun Allah tidak memandang Darjat bagi setiap umatnya
Jadi perkataan Aku tu menunjukkan diri kita tanpa mempunyai sebarang pangkat cthnya, Datok, datin, YB ke apa ka.
Jadi berbicaralah/ memintalah/ berdoalah kepada Allah tanpa rasa bangga diri dengan pangkat dan darjat
secara tak langsung perkataan "Aku" tu membangkitkan bertapa kerdilnya kita di sisi Yang Esa.


Jangan runsing dengan perkataan Aku yg kita gunakan untuk berdoa pada Allah
sesungguhnya Allah lebih mengetahui hati dan niat kita
sama ada "Aku" Saya", I' You"We" Ana "..yang pasti Allah Faham apa yg kita pohon/minta.



Note: Ini hanya pendapat Aku. 
sape ada jawapan pendapat yg lain dialu alukan

15 comments:

  1. aku rasanya dh biasa kan sebut..
    tmbh2 sembng ngn kwn2..hikss

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la yang ringkas dan senang. Allah faham

      Delete
  2. aiza setuju dengan entri kak.. setiap hari berdoa mesti kita akan gunakan perkataan aku bagi menggambarkan betapa kerdilnya kita..

    ReplyDelete
  3. Nad pun pernah terfikir benda yg sama. Tp nad xtahu nak bg pendapat takut salah pula. InshaaAllah okey je kalau kita bahasakan diri kita aku dengan Allah swt

    ReplyDelete
  4. Setuju sesgt dengan pendapat T.. tuh.. :)

    ReplyDelete
  5. yang pentingnya nawaitu kita untuk berdoa, sesungguh2nya berdoa, guna kata diri tu ikut pada diri sendiri. ini pendapat 5sen saya :)

    ReplyDelete
  6. Pernah terfikir perkara yang sama.. bila teringat tukar jadi 'KU'.. bila tak ingat jadi 'AKU' balik... sebab kita dah dididik sedari kecil menggunakan 'AKU' samada dalam buku, tv dan media..
    :D apa pun ALLAH maha mengetahui isi hati kita..

    ReplyDelete
  7. Kita kan selalu guna "aku" dengan mereka yg rapat dengan kita kan, so ber"aku" dengan Allah juga dapat mendekatkan diri kita denganNya. Lagi pun, Allah itu Maha Mengetahui.

    ReplyDelete
  8. pd sy, brg kali mungkin kerana asuhan / didikan yg kita terima... kalu mungkin dr kecik, kita diajar berdoa dgn membahasakan diri 'saya' hal tu terbawa2 smpi ke tua...

    ReplyDelete
  9. Setuju. Allah lebih mengetahui siapa hambanya. Bagi saya penggunaan 'aku/engkau' menandakan
    Allah tidak pernah membezakan doa setiap hambanya itu.

    ReplyDelete