Tuesday, May 22, 2012

Pengurusan Stress di tempat Kerja

SUDUT KESIHATAN – Pengurusan Stress di tempat Kerja
Oleh: shahnizam@ukm.my Tarikh: 17 Jun 2010

Pendahuluan
Stress atau tekanan perasaan adalah tindakbalas tubuh seseorang dalam menghadapi pelbagai
cabaran dan tuntutan dalam kehidupan. Tuntutan dan cabaran tersebut mungkin merupakan
perkara-perkara yang datang dari luar, atau mungkin juga datang dari fikiran diri sendiri
(misalnya: bagaimana penilaian terhadap diri sendiri). Stress seringkali digambarkan sebagai
sesuatu perkara yang buruk. Namun dari perspektif lain, sesungguhnya setiap orang
memerlukan sedikit tekanan agar mereka memiliki hidup yang lebih baik.

Gejala Stress
8 gejala atau tanda-tanda stress di tempat kerja yang dapat disimpulkan iaitu:
a) Prestasi kerja menurun.
b) Semangat dan tenaga untuk bekerja menurun.
c) Komunikasi dengan orang lain terganggu.
d) Murung.
e) Cepat naik angin atau marah-marah.
f) Kurang potensi pemikiran yang bersifat kreatif dan kritis.
g) Mengambil keputusan secara mendadak.
h) Melakukan perkara selain kerja seharian seperti melepak.



Cara mengatasi
 pendekatan yang dapat dipraktikkan untuk mengatasi stress di tempat kerja iaitu:

a) Pendekatan rohani.
· Solat dengan khusyuk.