Tuesday, September 11, 2012

Kisah lembu di zaman Nabi

Memang ku akui aku bukanlah jenis yang minat membaca sejarah
Tapi sejak berkahwin, aku kagum dengan suami
banyak sejarah yang dia ceritakan padaku


Selain sejarah Dunia
Sejarah Malaysia
Begitu juga sejarah Islam.
I am proud of you dear...


Recently, Amirul pulang & tanya aku tentang kisah lembu di Zaman Nabi
Bila kita di syafaatkan untuk makan Lembu
Nabi apa yang Allah gunkan lembu sebagai utusan menyelesaikan masalah

 

Aku terkedu. sebab memang tak tahu menahu pun
ada la pernah dengar ustaz cerita kat radio, tapi aku mcm ingat ingat lupa je
ye la, kalau nak bagi informasi kan anak, kena la betul
bukan boleh main serkap jarang je
dorang akan anggap apa yang kita ckp tu 100% betul


Hai.. Sejarah Malaysia pun ingat ingat lupa
Ni kan dia nak tanya tentang Sirah pulak.

Bila hubby balik baru dia cite ttg kisah orang israel dengan lembu
dorang tak nak mengaku ttg satu pembunuhan
jadi dengan perintah Allah Nabi Musa menyuruh org israel itu mencari lembu 
yang begini begini , begitu begitu warna dan umur lembu tadi

and so on...

maka akhirnya mayat tadi bangun ( kuasa allah) dan menjawab persoalan yg timbul
kemudian dimatikan semula oleh Allah.

ooo... begitu rupanya.
senangkan, bila parent tau, tak payah la anak susah susah membaca & berfikir


Note:- masa aku dulu tak de pun mak ayah aku citer semua ni
nak info kena cari sendiri....



6 comments:

  1. sy pun x minat sejarah...belajar dlu pun tuk exam kan....tp sirah nabi mmg patut kita ambil tahu ...tanda syang pd nabi kite....heheh..kna muhasabah diri sy balik...

    ReplyDelete
  2. aku dl masa sek minat sejarah..tp skrg dh lupa..huhu...

    ReplyDelete
  3. beza sgtkan dulu2 dn anak2 skang ni!

    ReplyDelete
  4. citer lembu ni akak tau...mak akak yg penah citer masa akak budak2 dulu. Tp ada jgk ler citer yg tak tau, hehe..

    ReplyDelete
  5. citer lembu ni akak tau...mak akak yg penah citer masa akak budak2 dulu. Tp ada jgk ler citer yg tak tau, hehe..

    ReplyDelete