Saturday, September 1, 2012

Mohon Hayat Di tamatkan di mahkamah.



Euthanasia adalah kematian baik atau kematian bahagia. Ini ditujukan pada mengakhiri kehidupan seorang (manusia) yang dilakukan orang lain untuk mencegah rasa sakit dalam penderitaan yang berkepanjangan. Ada 2 bentuk dasar euthanasia, (1) Sukarela. Seorang pasien yang mati secara perlahan-lahan adalah menyakitkan. Oleh sebab itu, seorang pasien meminta bantuan untuk mempercepat proses kematiannya. Ini berarti dibantu bunuh diri. (2) Bukan sukarela.

Terkejut juga, sebab baru ja mendapat tahu tentang ni.
Dalam Islam, perbuatan membunuh diri tu memang berdosa. Membunuh juga berdosa
Tapi belum pernah lagi la kan aku dengar di Malaysia ni 
ada org pi mahkamah minta untuk di tamatkan riwayat.

Ini adalah sebahagian petikan di dalam artikel yang aku baca:-

Diane Pretty, 43, yang menderita kerana menghidap penyakit motorneurone yang mengakibatkan dirinya lumpuh sehingga ke paras leher kini berusaha membawa kesnya ke Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah.

dan..

Namun, permohonannya telah ditolak oleh Parlimen dan Mahkamah Tinggi Britain kerana perbuatan membantu seseorang membunuh diri adalah salah di sisi undang-undang negara tersebut, Mereka yang berbuat demikian boleh dihukum penjara selama 14 tahun.

Nak tahu dengan lebih lanjut sila ke SINI.


hai.. mcm mcm dunia nikan.
Mungkin org bukan islam tak tau, yg islam ni memang the best!
sebab apa?

Dalam islam, kalau kita sakit dapat mengurangkan dosa
jika kita dah kurangkan dosa kita di dunia ni, maka di sana kita akan senang
Jika dalam jiwa kita dah di terap nilai begitu
kita akan sentiasa redha dengan ketentuan ilahi.

Tapi, kalau orang bukan islam, cam tu la kan
kalau sakit rasa mcm beban
sedara mara pulak akan kutuk kutuk
hai.. dunia dunia..


Note:- Proud to be Muslim!



7 comments:

  1. mcm2 kan..haizz..

    alhamdulillah stiasa bsama Islam..

    ReplyDelete
  2. me too proud to be muslim.. depa tu x tau landasan yg sebenar itu yang jagi cam gitu

    ReplyDelete