Monday, April 22, 2013

Kisah Nabi Yunus Ditelan Ikan Nun.

kalau hal hal yang berkaitan dengan kisah para Nabi, Amirul memang "willing to Know"
segala soalan dia akan tanya..
sejak kecil aku cuma di momokkkan dengan cerita Nabi Yunus A.s di telan dengan Ikan nun.
ingat tak ingat aku pun cerita tu.
Tapi .. Amirul tanya,..
Macam Mana Nabi Yunus Boleh kena telan dengan Ikan Nun?

serious cakap aku memang lupa terus kisah bermulanya peristiwa itu.


Nasyid ni dah ada dalam otak Amirul. 
mana taknya hari hari dok ulang tengok...

Bila hubby, ada kat rumah aku pun cakap le 
Hah.. awak tolong la cerita kat Amirul tu
Macam Mana nabi Yunus a.s tu kena telan dengan Ikan Nun.
Saya lupa dah le cerita tu...

Jawapan si suami yang ringkas. Tapi membuatkan aku sendiri ingin tahu jugak

" Masa tu Nabi Yunus ni merajuk dengan kaumnya yang tak mau ikut ajaran tauhid.
Lepas tu Nabi Yunus a.s telah menbawa diri. kemudian Allah telah turunkan bala kepada
kaum Nabi yunus sebab ingkar ajaran Allah.

Masa belaiu membawa diri tu, Belaiu naik la satu kapal
Bila sampai di lautan, kapal tu hampir karam
Pas tu bila dorang undi, dapat kat Nabi yunus. undi lagi Nabi yunus lagi.
sampai 4 kali undi. Maka Nabi Yunus pun akur untuk di baling/buang ke laut
bagi meringankan muatan kapal.

 Ha.. masa tu la Nabi yunus di telan dengan  ikan Nun"

***Wah ringkas benar jawapan my hubby untuk Amirul. Ye la semoga dia faham dan
lepas ni dia sendiri akan cuba mencari bahan ilmiah itu dan baca
keseluruhan cerita dengan terperinci****


Aku masih lagi tak berpuas hati. mcm mana aku boleh tak ingat langsung akan kisah ini
wal hal banyak juga yang aku belajar masa sekolah dulu.
ini tak boleh jadi.. Rasanya aku kenalah membelek buku semula.



Note: Kad Library Negeri tu kat mana pulak aku letak?
nanti update full version of the story K. full version la sangattttttttttt

7 comments:

  1. sy pun ingat2 lupa..
    nasib baek akak cerita balik.
    terus refresh cerita ini dlm otak sy.
    thanks akak :)

    ReplyDelete
  2. salam sis
    Nak alamat surat menyurat sis
    Hantaq kat sini.
    tiranaaduka@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Cerita nabi2...byk pengajarannya. Tp tu laa..tak ramai yg suka membaca.
    Tu laa...sgt bagus sambil2 ustazah mengajar..dia ceritakan sedikit tentang cerita nabi2 secara ringkas. Satu masa pengajaran...satu citer. Sekurang2nya mereka tau tentang kisah2 penting nabi2 kita.

    ReplyDelete
  4. saya lagi la, kalau nak ingat balik citer nabi-nabi ni, bercampur aduk semua nya. mmg kena pakat2 buka buku balik, takpun tunggu u update full version ;);)

    ReplyDelete
  5. kebanyakan cerita nabi2 ni masa sekolah dulu mang hafal lah, tp bila dah tinggalkan alam persekolahan...abis lupa semua dah...

    ReplyDelete
  6. Adik plg suka kisah2 nabi ni duk pulun cerita tiap amalam, diulang2 pun tak bosan dier !

    ReplyDelete