Monday, July 22, 2013

Resipi Biskut Coklat Ranggup

Cubalah nak ikut cara si El tu, buat kuih memalam
sekali aku dah bancuh doh tu, ngantuk lah pulak, terus masukkan dalam lastik dan simpan dalam peties.
memang tak boleh la nak membakart kuih memalam la aku ni..

Tak mau cakap banyak mari kita tengok resipinya:-


Bahan Bahan
500 gram Tepung Gandum
50 gram creamer
30 gram serbuk koko
380 gram butter/mentega
100 gram gula ising
1 biji kuning telur
1tsp esen vanila

 
Untuk Hiasan 
50 gram Coklat Susu
sesudu butter/mentega
coklat Rice.


Cara membuatnya
putar butter dan gula hingga sebati,
kemudian masukkan telur dan esen vanila, putar lagi
masukkan creamer , putar lagi
masukkan serbuk koko, putar lagi
akhir sekali masukkan tepung gandum.
uli menjadi doh. 

*** untuk hasil yang lebih ranggup, simpan semalaman di dalam peti sejuk**
boleh saja kalau terus tekap acuan dan bakar.

adunan agak lembut sedikit, jadi letakkn sedikit tepung gandum sebelum di gelek
setelah di gelek duh itu, taburkan juga tepung gandum di atasnya
boleh saja pilih bentuk lain untuk acuan kuih ini.
tapi kalau pilih acuan sebegini senang nak letakkan hiasan.
setelah masak, biarkan sejuk.
sebelum hiasan di letakkan di atasnya.


*** masak coklat susu bersama mentega/butter. Guna kaedah double boil***

setelah itu, masukkan ke dalam piping plastik.
pipe kan cklat tapi di tengah tengah kuih tersebut
kemudian taburkan coklat rice di atasnya.

sejukkan sekejap di dalam peti utk bekukan coklat tersebut. dalam 1-2 minit sahaja.

hmmm.... dah siapkan 6 balang kecik kecik ni
boleh la bagi bagikan tuk Mak sendiri, mertua dan ayah..

Note: kepada mak..mak. dan. ayah ayah..Taun ni kuih raya dari air tangan anakmu ye..




14 comments:

  1. Rajinnya... sedap je tgk biskut raya ni...:)

    ReplyDelete
  2. rajinnya kak.. aiza tak pernah cuba lagi buat biskut..

    ReplyDelete
  3. Sy suka bahagian coklat kt tengah2 tu. nak sikit....

    ReplyDelete
  4. pergh!! jadi tak sabar nak raya pulak ni.hehehe

    ReplyDelete
  5. fae masih belum arif hal2 dapur ne hahaha tau makan je.

    ReplyDelete
  6. akak..mohon copy paste yek resepi ni...ada rezki n masa ingat nk try jgk...mcm senang je ni...tp xtau la tu, risau ada tgn kecik yg bakal mengacau..hehe...

    ReplyDelete
  7. bagusnye dia.... yati bab2 buat biskut ni cam tak rajin sket...hihi, rajin beli je...

    ReplyDelete
  8. sronoknya dpt buah kueh sndrik...
    teingin nk wat tp masa nan hado
    last buat kueh raya sndrik thn 2000

    ReplyDelete
  9. wahh skun dah kuar resepi2 bagai
    nak hits blog view gak ke hahahahaha

    laju hg wat kuih raye..dah beli obon ke..wei jenama ape..bak mai lah share..aku lum beli..katanya ari ni wakakakakakaka

    xmo lahh wat kuih cam hg gak
    t raye umah hang mkn kuih yg sm...hahahahahhaha

    ReplyDelete
  10. seronok bila tetamu makan sambil tanya..beli ke buat..dgn hidung kembang kita akan menjawab..buat sendiri hehe

    ReplyDelete
  11. wahh dh buat kueh raya...
    i order je...hehe..

    ReplyDelete