Monday, September 30, 2013

Menu Diet- Lunch (3)

jgn pening kepala tengok aku asyik wat entry tentang menu diet je
bukannya apa, mana tau sok sok bila badan naik lagi, leh la bukak blog usha balik menu
maklumlah aku ni jenis nyanyokkkkkkkkkkkkkk

Pagi ahad kelmarin aku tak wat senaman kardio, sebab hujan lebat sangat
membuta balik selepas subuh. kul 9.00 baru bangun.

Ini menu Lunch aku sunday kelmarin

ok kali ni aku tunjuk brown rice aku yg lepas di stim
aku stim segenggam je.
cara nak masak brown rice ni senang je
rendam sulu beras dalam 30 minit
basuh dah masukkan air ngam ngam tenggelam beras tu, then kukus sampai kembang
kalau terover air tu, kaup buang.

Sayur sawi campur telur dan berkuah
semangkuk. sila habiskan.
Aku ratah je sayur ni. ngeee
Aku memang suka benor ngan sawi..pebret.
 
eh..sape kata berdiet tak leh makan kari?
aku makan kari ok.

cara masak kari:-
tumis bawang, sila guna olive oil. bukan minyak masak K sesudu atau dua sudu je olive oil tu
then masukkan rempah daun kari dan hirisan tomato
setelah dah masak rempah tu, masukkan air asam jawa + air
pas tu masukkan ikan ketul + bendi
upsss... nak sedap lagi masukkan daun chen Hom. ( ala daun yg buat kuah laksa tu)
see... kalau teringin nak makan kari, boleh aja, cuma korang jangan letak santan.

hmmm.. benornya korang boleh pelbagaikan masakan untuk diet
tak de la sampai itu ini tak boleh makan
yg penting... sila masak sendiri bukan beli kat kedai.


pssttt... kalau makan supplement untuk kurus tapi makan tak jaga, tak turun jugak badan tu
jgn salahkan pil kurus pulak yer. ngeee..


aku pelbagaikan menu ni, sebab my biras said, dah boleh makan ko makan
kang sakit terbaring.. apa pun tak boleh nak makan
ko jugak yang menyesal... 


Note: Diet lebih indah dan lebih sedap kalau kita pandai bermain dengan menu masakan.
Esok aku updated menu ayam pulak yer..

9 comments:

  1. sodap2...
    tp nureen fail buat kari haha

    ReplyDelete
  2. good luck ye wantie...hihi... bagus buat diet sihat ni, yg penting kena tahan godaan ye...

    ReplyDelete
  3. memang bersungguh nak diet ni...

    ita kalau diet..malam memang di larang sama sekali makan....nakmaintain...

    ReplyDelete
  4. Selamat berdiet wantie..leh jgk try2 menu ni

    ReplyDelete
  5. memang menyihatkan menu ni kak.. kari tu nampak sedap juga..

    ReplyDelete
  6. Kari tak letak santan, memang tak sedap kat tekak saya. Sebab tu saya memang tak ngam dengan berdiet. Diet saya selalu hancur sebab saya makan segala benda. Cara saya berdiet pula hanya kurangkan nasi, makan cuka epal dan pati delima. Best tau Wantie. Tak banyak pantang. hehehe.

    ReplyDelete
  7. kite pun masak kari memang tak guna santan kak

    ReplyDelete
  8. aku sllu je wat kari tanpa santan..pakai asam jawa je..mmg kaw2 sedap
    pasni nak tukarlah letak olive oil pulak
    tp aku kena beli beras coklat lah
    kenalah masak asing2 no adoyaiii bertambah2lah bersilat kat dpur

    ReplyDelete
  9. Sebenarnya tak susah nak amalkan diet sihat ni, in fact masakan kampung kita tu dah kira sihat sangat sangat dah, ulam ulaman... sayur air, ikan bakar.. banyak la. My hubby puji dan kagum bila balik kampung hidang kat dia benda2 ni semua, mana ada orang kampung gemuk.

    ReplyDelete