Tuesday, October 1, 2013

Gotong Royong Buat Tahlil untuk Ayah

Ok.. aku sebagai anak perempuan di tugaskan untuk masak Gulai satu kawah
pergh... tak pernah seumur hidup eden masak gulai sekawah bak gitu
Masa ni le nak tunjuk skill memasak kan.. hihihihihi..

Aku masak Gulai Ayam campoq buah kundur ngan buah betik.
tak sangka berjaya tau.

Aksi aku tengah masak yang ni je boleh tunjuk
sebab my adik ( diri sebelah) cakap aku posing maut. hahahaha
hmm.. bila berkumpul, gelak tawa sesama kami
lupa seketika kesedihan di hati..


tengah masak Gulai tu, tetiba my uncle call cakap yg kita tak yah masak nasi 
sebab dia nak bagi tiga pelas nasi briyani.
Alhamdulillah... murahnya rezeki ayah kan..

hok aloh.. orang dok sibuk wat gulai deme ni dok sebok tengok Iphone
ni nakkena ni.. patutla.. malam tu kaki aku kejang sebab dok jalan tak berhenti henti
sib baik abang chaq urut, leh la aku  cat walk sana sini. 

**yg pompuan tu anak sedara aku, dahbesar panjang, baru darjah 6 tau. tinggikan dia
tinggi macam makciknya la kan..

sambil dok memasak tu, tetiba jiran  ayah aku bagi jelly kelapa ni
banyak jugak, aku makan tak hengat donia sedap woo..
jelly dia tak keras.. boleh order kat dia lenkali ni

orang orang masjid dah datang
so, kami kaum hawa ni dah siap siap dok isi makanan..
time ni la kaki aku dok kejang kejang, asal jalan je mesti jengkek jengkek
manja tul urat saraf ku ni, 
maklumlah jarang nau wat kerja berat.
eleh.. masak gulai je pun berat hape?

see.. ada 3 pelas nasi briyani. 
memang banyak, tak habis pun..pakat pakat la bungkus bawak balik.

 tak lupa jugak, my uncle ada bawa sekali dengan gift bag ni
katanya jiran dia buat kenduri, ate ada lebih  dalam 50 beg gitu
so, kami bagilah kat orang orang yg baca doa tu.


suka nau deme tu bila dapat gif bag ni.


Lepas semua orang dah balik, aku terus tak leh jalan, apalagi si abang chaq la pulak
yang kena urutkan kaki aku. Abang chaq aku ni pandai urut reflexology tu.
memang best bila dia urut. 



Note: Mak dan abang abang aku memang pakar mengurut, cuma aku je tangan kayu
tak pandai nak cari urat. 
 




9 comments:

  1. sedapnye jelly kelapa tuhh..ske sgt

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...murah rezeki semua dok bg sumbangan ye....
    memang kau posing maut wantie....kekeke...

    ReplyDelete
  3. murah rezki arwah pakcik ..
    mak kty pun pandai mengurut..tp x diwarisi anak2 dia pun

    ReplyDelete
  4. Waah caya laa T masak 1 kawah yer..
    Rezeki dpt nasi 3 tong yer.. alhamdullillah

    ReplyDelete
  5. kak ini pun suka jelly kelapa..yg tu order dkt mana...

    ReplyDelete
  6. mesti meletop sedap akak masak gulai kawah ni :)

    ReplyDelete
  7. mmg betul
    lau wat keje2 mcm ni masak2 mmg akan jd lenguh2 kaki
    aku dah biasa..duk dapur masak2 berjam2..lenguh woiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  8. Memang murah rezeki arwah ayah u, tak putus2, orang pun ramai yg datang, anak beranak semua berkumpul. Masya Allah, moga arwah dirahmati di sana.

    Memang hebat la u berjaya buat gulai tu.

    ReplyDelete