Monday, November 4, 2013

Puasa 30 Zulhijjah dan I Muharam.

Semalam aku ada ckap ngan hubby nak puasa.
Tapi aku nak puasa qada puasa Ramadhan tu
Dah hari ni pulak hari isnin aku niat sekali dengan niat puasa sunat Hari Isnin.

Tadi dok google ttg puasa bulan Muharam. Aku pun ingat ingat lupa. 
sebab dalam kepala hotak ni dok ingat nak puasa pada 10 muharram tu je
bila google tetiba terbaca satu artikel ttg puasa sunat 1 muharram ni.

adalah lebih baik jika berpuasa sunat 30 Zuhiljjah dan diikuti puasa 1 Muharram
Fadhilatnya, Allah akan mengampunkan dosa kita 50 tahun yg lalu.
sayangnya..sebab aku tak niat puasa 30 zulhijjah tu semalam.

Pas tu aku teringat la masa aku dok belajar dodulu
kalau puasa sunat tu, boleh je kita niat di siang hari dengan syarat kita belum makan apa apa 
pagi tu.
Waktu yang boleh niat adalah sebelum tergelincir matahari
iaitu sebelum masuk waktu Zohor.

oooo.... So, aku niat je sekali tadi utk puasa sunat 30 Zulhijjah
Moga moga aku diberi kekuatan untuk berpuasa esok hari pulak ( 1 Muharram)

*** eh mesti ramai yg tanya, dah niat puasa qada', boleh ka campur ngan niat puasa sunat tu?**
Benarnya ada perdebatan tentang perkara ini.
Ini bukan pendapat aku sahaja, tapi juga pendapat sesetengah ustaz dan org org alaim



**kalau nak diikutkan, puasa qada adalah wajib, kekadang kita tak terkira bila kita 
harus mengada'kan puasa kita. ada yang terlupa pun kan.., Jadi 
boleh saja kita niat puasa qada' dan niat puasa sunat dengan mengutamakan 
puasa yang wajib tersebut. Allah maha mengetahui dan ganjaran
yang bakal kita terima, hanya Allah yang tahu.
Yang pasti kita harus yakin dan lakukan dengan penuh taat***





Note: Jgn lupa baca doa akhir tahun dan awal tahun ye..
kalau rajin susuli la dengan solat sunat yang lain..


Info lanjut di SINI

16 comments:

  1. selamat berpuasa wantie...
    sy memula da berniat untuk puasa arini...tp xde jeki plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe tahun depan mungkin ada rezeki tu

      Delete
  2. esk jgn lupa baca doa awal muharam sebanyak 3 kali lepas asar ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dok mencari doanya le ni. tak jumpa pun. adei... jumpa kat tenet bila print tulisan jadi kembang la pulak. dapat baca makna je lah.

      Delete
  3. Replies
    1. T gagah jugak buat KA even bercuti. adei... nak lepas sehari tu susah jugak. sib baik berjaya.

      Delete
  4. ya, puasa yg wajib kena didahulukan kalu nk qada' yg sunat tu bla2 ms je boleh diniatkn...

    ReplyDelete
  5. Salam maal hijrah. Smga Allah mmberi yg trbaik kite smua

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah dapat gak buat pose sunat...

    ReplyDelete