Tuesday, November 27, 2012

Magiknya Rose

sape suka bunga ros? sila mengaku ok.
mmm... ada le terbaca kat sini sana sini situ ttg khasiat bunga ros ni.
rasa mcm nak kongsi lah kat sini.
Satu kajian di Jerman menemui -  Mencium bau bunga ros dapat menguatkan daya ingatan mereka yang mudah lupa.
korang tau penyakit mudah lupa tu apa? penyakit nyanyuk!!! bukan nyamuk tau.
risau le aku ni kalau dah tua tua kena penyakit nyanyuk.
jadi.. kenalah ambil langkah bersedia...

syssss... kata org, penyakit nyanyuk ni ada kaitan dengan sikap kita masa muda. 
kalau kita ni jenis yg suka buat benda yg bukan bukan, bila tua dia akan nyanyuk
lepas tu masa dok nyanyuk tu la kita akan cerita semua keburukan kita.
segala kebenaran terbongkar la kan.. kan...
eee... mintak di jauhkanlah...


syuh..syuh... pegi sana merepek semua.
k..k...k...
nak citer yg fakta punya ok.
 


Di Washington, USA, beberapa saintis German di sana menulis dalam jurnal mereka bahawa telah menjalankan kajian tentang hubungan bau-bauan dengan otak manusia dan keputusan yang mereka dapati ialah, kita boleh meningkatkan daya ingatan serta kecekapan minda kita dengan selalu menghidu bau bunga ros!

Mereka menegaskan bau yang wangi seperti bau ros mengaktifkan sel-sel otak yang kurang aktif semasa kita tidur. Kajian telah dilakukan pada 74 orang sukarelawan. Sukarelawan ini tidur dalam bilik yang ada bauan ros ni dan apabila mereka bangun mereka akan menjalani ujian yang disediakan. Ujian yang sama dijalankan pada esoknya, tanpa bauan ros. Nak tahu keputusannya? Dengan bauan ros mereka mendapat 97.2 markah berbanding 86 markah sahaja tanpa menghidu bau ros!

then kalau penggema teh, boleh jugak buat begini..
masa nak minum teh tu, rendam je kudup bunga ros yg kering tu sekali
then minum. mesti best kan..


kalau tak minat minum teh, paling senang korang nak praktik ialah dengan
memakai perfume bauan rose seperti

  

yang ni pun boleh
  

kalau tak mau jugak boleh jugak korang buat begini
 
lilin aromatherapy yang bauan rose.


hmmm... mcm mcm cara boleh guna kan..

ish.. tetiba teringat, haruslah penuhi rumah dengan bauan rose ni. 
anak kan sedang mebesar, perkembangan otak nya pun perlu di jaga
bila mentelaah memerlukan daya ingatan yang kuat.

so.. apa lagi belilah fabric softener bauan rose. agar dekatttttt di badan anak.

ok.. tu je babai..

Note: gambar semua kredit google

5 comments:

  1. he he kat office ni pown KA bubuh wangian rose !

    ReplyDelete
  2. baru tau.. kena kuar umah ni.. bau bunga ros:)

    ReplyDelete
  3. paling best jadi penjual bnga ros kat pesta konvo.. hehe..

    kan de petua, untuk bakal2 pengantin, makan kelopak bunga ros, untuk naik seri...

    ReplyDelete
  4. cm tu kena carian bauan ros la...

    ReplyDelete