Monday, December 17, 2012

Rahsia Si Labu

Tadi, keluar lunch kejap.
Balik office dalam Pukul 2:30 petang. On radia ada le ceramah dari ustaz kazim.

best jugak pengisian ceramahnya kali ini.
Aku cuma nak kupas sikit je lah.
sebab dia sentuh tentang pemakanan Rasulallah S.A.W.


Beliau ckp nabi suka makan buah labu
sebab labu ni dapat meredakan perasaan panas. Dia dapat menyejukkan perasaan marah
selain itu dapat menjaga perut
kerana labu mempunyai serat yang banyak.
kalau anak anak sedang bersedih , ibu ibu di nasihatkan memasak menu labu
agar dapat meredakan rasa sedih.

Kalau si suami yang panas baran tu, silalah wahai isteri mithali
masaklah menu labu untuk suami.

Aku pun memang suka makan labu
pucuk labu aku celur buat ulam
kekadang tu pucuk labu aku buat masak lemak.
memang sodapppppppppp..

Then ini pulak petua.
Perhatikan di buah kundur. ada serbuk serbuk putih di buahnya, di sekitar tangkai terutama sekali
Ambil serbuk tu tenyeh je kat ketiak untuk 
anak anak yang belum baligh.
I'allah, tak kan tumbuh bulu ketiak.


Yang ni memang aku nak cuba
nak tenyeh kat mirul & aleesya.





9 comments:

  1. salah wantie.
    trm kasih kgsi info labu dan alkisah bulu ketiak tu.. boleh sgt2 diamalkn nya.. sy belum pernah makan labu tu nnti nak cuba lah..:)

    ReplyDelete
  2. hehe..serbuk putih tu utk orang yg baligh pun leh cuba kot, hehe...

    Labu ni kalo dibuat pengat bestnyaaaa....

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing dear.. pas ni melabu la jawabnya hihi.

    ReplyDelete
  4. Thanks fr sharing!!!! Lepas ni nk cri labu la.. :)

    ReplyDelete
  5. pehal ko nak tenyeh kat ketiak amirul lak
    xmacho lah dia besar nti xde bulu ketiak wawkakaka

    ReplyDelete
  6. sedap makan pengat labu,tp dah lama tak makan

    ReplyDelete