Tuesday, December 18, 2012

Potato Cream Soup yang mudah

Aleesya kurang makan pulak 2-3 hari ni
haruslah usahakan sesuatu.
makanaya ting!!!!!!! teringat nak buat potato soup.
 tara.. dah siap. satu penyediaan soup yang amat mudah
cara yang sama jugak le kalau korang nak sediakan cream soup labu ke, mushroom ke..

caranya senang je.
rebus beberapa ketul kentang dalam air stok ayam
kemudian masukkan sayuran yang korang suka
carrot ka, bunga kobis ka atau brokoli.

yang ni akuletak  potato dengan bunga kobis je
masuk kan garam secukup rasa
dah. bila mendidih
masukkan dalam blender
blend kan kemudia tapis
masak semula dengan api perlahan dan masukkan 2-3 sudu cream
tutup api dan hidang.
renjiskan sedikit lada sulah
dah boleh makan.
 Nampaknya Aleesya suka dengan cream soup ini
aku tak de la letak lada sulah untuk dia

siap jilat jilat jari lagi tu

 ok. nak cicah sendiri
suka ati kamu le....

 Buat macam ni makan pulak roti tu
kalau idak jgn mimpi nak masuk mulut.

Habis roti kat tangan. 
apa lagi hirup sampai licin.

suka kamu ek. lepas ni ibu buat soup cream labu pulak yer.
hmmm... kang ibu pulak yang membuntak mcm labu.

16 comments:

  1. mesti sedap tu... kemain berselera lagi dia makan tu..

    ReplyDelete
  2. Wahh boleh cuba ni...
    Kadang2 anak ada juga masalah tak mau makan ni.. pening nk suruh makan..huhu:)

    ReplyDelete
  3. idak smlm dpt irfan merasa soup tu noh..hehe

    ReplyDelete
  4. xlalu mkn eh...budak2 baya ni mmg kdg2 tu xmo mkn..nak susu jek
    bgslah ada ibu yg suka memasak hehe

    ReplyDelete
  5. ala siannya ur princess. anak2 saya kalau x lalu mkn nasi, saya suapkan oat or roti rendam air milo panas. kegemaran diorg tu

    ReplyDelete
  6. ala xpernah buat sup cam ni..
    macam sedap ni

    ReplyDelete
  7. Bagus kentang ni....buat sup pulak, ye..mm...hirup jer pun dh sedap..Mana ler alisya tak suka..

    ReplyDelete
  8. mudah je ye...kdg2 budak2 ni suke mknn yang berbeza baru ada selera nak mkn so, kena pelbagaikan makanan diaorang...sm mcm anak yati jugak wantie...

    ReplyDelete
  9. Sedap tgk Aleesya makan.. selera..jer dia.. :)

    ReplyDelete
  10. uish sedapnya..terliur kami kat sini!

    ReplyDelete