Tuesday, February 19, 2013

Longkang itu menggoda

Masa kami on the way nak ke Alor pongsu tu,
singgah kejap kat tepi jalan nak beli cendol
sementara duk tunggu hubby beli cendol
aku, Mak, Aleesya dan Amirul keluar la dari kereta
lepak jap kat tepi longkang tu..

 nampak tak hubby tengah beli cendol tuk kami
masa ni la kami dok belek belek longkang yang luas tu

tetiba aku nampak seekor ikan haruan besar naik ke permukaan
lari cepat nak snap photo.
datang balik haruan tu dah hilang.

 jernih betul airnya

bila mak dapat tau yg aku nampak ikan haruan
apa lagi, mula la dok berkira kira nak memancing
pas tu plan itu ini ngan Amirul
kekonon nak ajak Amirul memancing sama
bila sampai umah kak Salbiah nanti.

sambil dok  rancang sambil dok tengok ikan ikan yg sedang menari nari kat dalam tu
Amirul apa lagi menggedik la
siap nak  keluarkan pancing dari boot keta

amboi... nak datang sini utk mancing ke nak ziarah saudara mara?
habaq mai sat
tu la, kalau suka memancing, otak tu ingat memancingggggggggg je.

 layan la korang dua bercucu ikan ikan tu semua
I nak layan bunga teratai yang tak kembang ni.

pas tu mak mulalah, siap ckp nak makan buah teratai la
siap ckp kalau datang awal nak pergi ke pasar pagi
ada org jual buah teratai.. adei...

meh kita berkampung laman kat sini lah.
senang sikit kan...


Note: Ajak bermalam kat Otel tak nak pulak
sian ayam kat umah tak breakfast pulakkkkkkkkk

18 comments:

  1. hehehe..mcm2 kan timbulnya idea tetiba camtu. kalau yg kaki mancing, mmg x tunggu lama dah, terus pacak kt situ

    ReplyDelete
  2. pernah mkn x biji bunga teratai? Sedap...

    ReplyDelete
  3. hhihii memancing..sama fav jue pun suka mancing kat parit tu..dapat ikan haruan 5 ekor..masak kari adalah terbaik ..

    ReplyDelete
  4. bersih je

    cer longkang kt kl .. puiiii

    ReplyDelete
  5. Jernih betul laa longkan tuh..siap ada ikan haruan lagik..

    ReplyDelete
  6. sape tak geram bila nampak ikan haruan T ooii...huhu. Cuma akak ni bkn jenis pandai memancing mcm mak T tu aje, hehe..
    Sonok ler mak T bila cucu dia pun suka mancing, ye??

    ReplyDelete
  7. jernihnya air dia.... cam tenang je...

    ReplyDelete
  8. giler jernih air parit nih...mancing mmg best nih...:-)

    ReplyDelete
  9. kalau ita kan sanggup tungu teratai tu kembang..
    babb jarang jupe pokok teratai

    ReplyDelete
  10. pemancing tegar mmg lagu tu. hehehe ada jugak benda depa nak buat.

    ReplyDelete
  11. hahahah kelakar lah mak ang ngan amirul tu sempat lagi tu otak dok pikiaq nak mancing bagai hahaha

    ReplyDelete
  12. alor pongsu kampung abah aku..hehe

    ReplyDelete
  13. hahahhaahah...
    Dari seekor ikan ..
    aktiviti memancing dan makan buah teratai ...
    Tapi memang bersih betul air kat situ yek..tak tercemar lagi...

    ReplyDelete
  14. mmg longkang tu menggoda.
    kite yg tengok ni pun tergoda

    ReplyDelete