Tuesday, July 16, 2013

Korek Hidung Tak Batal Puasa, Berapa kali Mau cakap?

Sejak kecil aku di fahamkan bahawa korek telinga ketika puasa dapat membatalkan puasa.
Dulu ni ada kawan aku cakap, kalau datang haid, tak de apa nak makan
ko korek je hidung, batal la puasa tu. benda senang nak buat. 
begitulah kami dok melawak kecik kecik dulu 
hehehehe


Tapi kan, dodulu cikgu/ustazah pun kata begitu
sampai tak tertahan gatal hidung dan telinga aku menahan gatal
nak korek tak boleh.. siksanya aku rasa..
dah le spesis ada resdung, sekali bersin, gatal  hidung telinga bagai

 
Aku ada menonton rancangan "Singgah Sahur" ada panel jemputan yang cakap
korek telinga tak batal puasa!.
Aku cuma tau benda ni 2-3 tahun lepas je...
so, kena la aku terap kat anak anak supaya dorang tau korek hidung/telinga tak batal puasa
dengan niat menyucikan tapi janganlah over sangat..


artikel yang Kak Alona share pun ada mengatakan menitiskan ubat kedalam hidung
tidak membatalkan puasa. 
hmmm.. kalau titik dalam rongga pun tak batal, inikan korek je kan.

Mari kita sama sama renungkan persoalan ini.

Soalan

Batal kah puasa kalau kita korek hidung atau buang tahi telinga. Kalau masukkan air dlm hidung adalah sunat semasa mengambil wuduk, membuang najis dalam rongga pun dikira batal ke tidak? Ada tak dalilnya?

Jawapan:
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Mengeluarkan kotoran daripada hidung dan telinga tidak membatalkan puasa. Kerana ia bukan dikira makan dan minum, dan tidak boleh disamakan makna dengan makan dan minum.
Memasukkan air ke dalam hidung ketika berwudhu’ juga tidak membatalkan puasa, tetapi janganlah berlebihan. Dalam hadis Laqit bin Shabirah:


Maksudnya: Berlebih-lebihlah dalam istinsyaq kecuali jika kamu berpuasa.
Direkod oleh Abu Daud (no: 142), Tirmizi (no: 788), Nasaie (no: 87) dan Ibn Majah (no: 407).
Jawapan asal penulis di Al-Ahkam.Net



Note: mencari ilmu itu dituntut dan ilmu juga harus sentiasa di up-dated!

14 comments:

  1. jgn ralit udah le.. kalu ralit tu dah kusyuk betul mengoreknye. hehehe

    ReplyDelete
  2. aah aku pun tahu perkara ni
    aku ni spesis suka korek hidung
    laki aku lak suka korek teling
    motif?hahaha ok ok
    lau nak korek boleh..tp jgn lah hg korek melampau2 smpi sengit2 muka..hahahaha

    terima kasih info ni

    ReplyDelete
  3. opsss nureen terlepas la...
    punya la tgu mlm bru mau cuci segala..
    pas ni x yah tgu mlm la hehee

    ReplyDelete
  4. itulah kan T..ramai yg tak tau..

    ReplyDelete
  5. betul tu ramai yang tak tau sebenarnyer kan !

    ReplyDelete
  6. memang daghi kecik kite dibagitau yang batei pose kalo korek hidung ato telinga....udah benda ni disogokkan daghi kecik...mmg itu le yang kite fikir...... padehei benda ni makruh je...... selagi kite tak belajo....dan ambik tau...selagi tu le kite tak tau....

    ReplyDelete
  7. kalau bleh korek siap2 arr..haha

    ReplyDelete
  8. benda remeh selalunya mengelirukan

    ReplyDelete
  9. ohh jadi kalo korek hidung x batallah ye? sebelum ne fae waswas tentang hal ne.

    ReplyDelete
  10. tu laa...jgn berlebihan..kan..

    tp rasanya masa sekolah dulu kalo ada soalan exam subjek PAI...antara perkara membatalkan pose..jawab korek hidung, korek telinga, masukkan sesuatu dlm dubur ngan sengaja..jawapan betul..huhu.

    ReplyDelete
  11. yg sy tau, hal ni merupakan sbhgn drpd mazhab syafie.kite pn tahu imam syafie tegas org nyer...sbb tu ada yg kata boleh korek telinga /hidung dan ada yg kata x boleh...

    ReplyDelete
  12. hee..gambar no 1 tu dasyatla dia korek hidung..=D..Time kcih kongsi ilmu..=)

    ReplyDelete
  13. aiza baru tahu selepas membaca entri ni.. terima kasih kak..

    ReplyDelete