Saturday, October 19, 2013

Raya Aidiladha-Cerita ceritit

Kami sekeluarga kalau berkumpul memang banyak la ceritanya
ko citer, aku citer sampai yang tk sempat nak cerita pun ada. hahahaha
Alkisahnya, Mak aku gitau yang kawasan umah aku disembur ubat Nyamok oleh Kesihatan
sebelum tu aku nak gitau la, umah aku memang kat dalam kebun Getah
keliling tu kebun getah ko..

Suatu hari ada sape ntah datang bertandang umah Mak
then bila balik dia kena demam denggi
dia cakap last tempat yg dia pergi adalah umah Mak aku
terus la Kesihatan datang sembur nyamok..

kami yg dengar citer ni, ketawa terkekek kekek..
kat dalam kebun getah memang banyak nyamuk
sembur ubat nyamuk bergelen gelen pun tak lari nyamuk tu.
kalau sesapa yg ada kebun getah or pernah masuk kebun getah mesti faham maksud aku ni.


kalau betullah nyamok kebun getah yang begitu banyak terngiang ngiang tu
boleh sebabkan denggi, surelah pekebun getah semua dah kena denggi


ataupun, nyamok aedes pi jalan kat kebun getah Mak aku kot
that why jiran mak aku tu leh kena denggi. kikikikiki...

*** eh kalau tengok betul betul.. nyamuk kebun getah tu pun belang belang jugak tau***

kalau nak ikut kena saman. setiap pokok getah ada nyamuk


Sian mak aku, terpinga pinga dia bila orang datang sembur gas ubat nyamok
ingatkan aku kat Penang ni je yang di sembur gas ubat nyamok
Mak aku pun kena jugak.


My abang lagi la gelak sampai tak leh stop.
adei.. nak putus urat kentut aku
tapi tak pe.. tu kan tugas kesihatan, so bila ada laporan
deme kena la pre-caution.
mana la tau kan, sok sok ni ada pulak spesis nyamuk aedes gi lepak kat kawasan kebun getah


 Note: Pepandai je Jiran Mak aku ni gi cakap yg dia kena geget nyamok kebun getah mak aku!
Sib baik Mak tak kena saman!




10 comments:

  1. sebelum nyamuk belang - belang menyerang, petugas kesehatan harus sigap memberantas nyamuk.

    ReplyDelete
  2. Tu la, kenapa dia sorang jer yg kena denggi orang lain tkadak kena pun, pandai2 jer. Dah nama nyer kebun getah, opkos la banyak nyamuk, I dulu membesar dalam kebun getah, bukan takat nyamuk, kutu babi pun sempoi lepak kat betis. Hahaha

    ReplyDelete
  3. Hahaha.... Manelah blh org thu exact place katne nyamuk aedes tu gigit. Kawsn umah sya pn dlm lingkungan kes denggi ade 16 kes. Mngelupur org kmntrian keshtan sembur ubt nyamuk every week brturut2 3mngu

    ReplyDelete
  4. hahaha....dah namanya kebun getah, mmg laaa byk nyamuk.

    ReplyDelete
  5. bukn setakat kebuk getah..mna2 kawasan semak pun ada nyamuk...klu kna saman jenuh lh nk membayor nyer

    ReplyDelete
  6. lawak sungguh la n3 ni T!

    ReplyDelete
  7. nak wat cmne...jabatan kesihatan tu pun bila dpt repot...mmg dia kena jalankan tugas. tak kisah laa relevan ke tak. kalo tak buat...nanti dorang akan dipertikaikan.
    takpe laa T...sekurang2nya kurang sket nyamuk kt umah mak T utk semalam dua tu, kan...hehe..

    Akak kalo masuk kebun getah ayah akak...wlpn dok kat tepi kolam ikan..ada jer nyamuk ketil kaki, lengan tangan kita. siap masuk dlm tudung nyanyi2 lagi....huhu.

    ReplyDelete
  8. dia x penah msk hutan kot? hehehehehe

    ReplyDelete