Saturday, October 5, 2013

Menu Diet - Lunch (6)

My bos ada beli ikan Merah, besar la jugak
So, aku potong sikit nak wat masak Pindang.
Aku tak tau la org panggil apa , kalau kat kedah dipanggil pindang.
Aku tak bape minat ngan asam pedas, Aku lebih suka pindang berbanding Asam pedas
Nampak macam asam pedas kan..hehehe..
sepatutnya aku letak bendi 2-3 biji
tapi terlupa nak beli. tak pelah..

Cara masak

2 ketul ikan merah ( ikan apa apa pun tak pe)
2 ulas bawang putih
3-4 ulas bawang merah
secubit belacan
1 biji cili besar
2 biji cili padi
( semua bahan tadi di tumbuk, kecuali ikan tu. jgn la tumbuk pulak ikan tu. ngeee)
sebatang serai
sekeping asam keping- aku guna perahan limau nipis.
garam secukup rasa.

Masuk semua dalam periuk dan masak hingga mendidih dan lepas tu masukkan ikan.
siap!
 
sedikit brown rice..
kacang buncis tu ciput je.  dah itu je ada dalam peties.
Balance aku masak kelmarin dulu.

burb.. kenyang aku.
walaupun juadahnya simpel. tapi aku tetap kenyang.


Note: hujung minggu ni tak mo makan nasi dah le. Nak makan roti pulak!

entry berkaitan
Menu Diet -Lunch (1)
Menu Diet -Lunch (2)  
Menu Diet -Lunch (3)
Menu Diet -Lunch (4)  
Menu Diet-Lunch (5)

13 comments:

  1. menu pindang ni sllu je aku msk kat umah
    lau dah xtau nak masak ape or nak cepat ekeke
    sedap wooo

    ReplyDelete
  2. sedang berdiet ke sekarang ni Wantie, best lah kuat lah tahap kesabaran tu ..kekalkan ek mudah2an..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. akak tak bapa suka asam pedah. ntah le mungkin lidah ni tak di adapt dengan asam pedas yang super power kot. ngeee

      Delete
  4. yang ini resepi simple but sedap sgt hehehe

    ReplyDelete
  5. Macam singgang. Maybe la kot kan.

    ReplyDelete
  6. Simple n senang je resepi ni, nk try lah nnti

    ReplyDelete